The school folder: a portfolio of activities that reflects the effort in school learning of young adults and adults

Authors

  • Mariana Cecilia Facciola UCA y CAECE
  • María del Carmen Aguilar Rivera UCA

Keywords:

Esfuerzo, Actividades escolares, Rendimiento escolar, Carpeta escolar.

Abstract

The present research aims to explore the types of school activities reported in the school folder and the effort perception associated to school performance, in youth and adults belonging to an average adults' private school. The semistructured interview was carried out in order to learn about the activities and the effort significance. The guide was organized based on two main axes; one about the folder and the other about the school effort. The interviews were recorded with the consent of the adult students and once transcribed we proceeded to analyse them by using the constant comparative method. A protocol of record was designed to analyse the types of activities carried out in the folders. This protocol was based on the following criteria: the organization and formal aspects of the folder, type of activities and teaching design. The documentary analysis method was chosen for analysis. The sample was an intentional type for convenience non-probabilistic; consisting of 15 young people and adults of an adults' and young learners' school.The following meanings were obtained after the analysis of the interviews: the effort in response to the expected student and the effort associated to school performance model. As regards activities it was found the prevalence of a cumulative or copy type of them; only aiming to ensure knowledge. These activities lacked of contextualization and the contents were of little psychological significance. Moreover, individual production activities were scarce. It is concluded that the effort is a necessary condition in order to reach the model of the expected pupil in secondary schools for adults and enough for school learning based on repetition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Cecilia Facciola, UCA y CAECE

Profesora adjunta y adjunta a cargo. Facultad de Psicología y Psicopedagogía. UCA y CAECE.

María del Carmen Aguilar Rivera, UCA

Profesora titular ordinaria. Facultad Psicología y Psicopedagogía. UCA.

References

Alonso Briales, M. (2009). El cuaderno de clase como fuente de análisis de la realidad escolar. Temas y Perspectivas sobre educación. La infancia de ayer y de hoy, 109-121.

Badanelli Rubio, A. &MuhammadAngulo, K. (2007). Posibilidades y limitaciones del cuaderno escolar como material curricular. Un estudio de caso. Obtenido de Avances en la Supervisión Educativa. Revista de laAsoc iación de Inspectores de Educación de España: www.adide.org/revista/index.php?option=com_content&task=view&id=201&Itemid=47

Beinotti, G. & Frasson, M. (2006). Oralidad y escritura en las aulas de adultos. Córdoba: Tesis de licenciatura. Universidad Nacional de Córdoba.

Blanco, R. (2009). Experiencias educativas de segunda oportunidad. Lecciones desde la práctica innovadora en América Latina. Santiago, Chile: OREALC-UNESCO.

Chartier, A. (2003). Trabajos y cuadernos escolares: la historia de la educación a través de sus prácticas. sin referencia. (2007). Cadernos Escolares: Organizar Os Saberes, Escrevendo-Os. Revista De Educação Pública 16 (32). (29 de enero de 2013). Caderno: vitrine da classe, espelho do aluno. Obtenido de Revista escola: http://revistaescola.abril.com.br/gestao-escolar/caderno-vitrineclasse-espelho-aluno-663605.shtml

Errobidart, A. & Gamberini, G. (28 de mayo 2012). Desafíos de la calidad educativa para todos, ante la extensión de la educación básica obligatoria en Argentina. Boletín virtual REDIPE N° 812.

García López, J. (2001). Tendencias en la visión del rendimiento escolar de los alumnos. Revista de la Escuela Universitaria de Magisterio de Albacete N° 16, 159-182.

Gvirtz, S. (1999). El discurso escolar a través del cuaderno de clase. Buenos Aires: EUDEBA. (2009). Del currículum prescripto al currículum enseñado. Una mirada a los cuadernos de clase. Bs As: Aique.

Ley Nacional de Educación N°26206 (2006, diciembre). Honorable Congreso de la Nación. Disponible en: http://www.infoleg.gov.ar/infolegInternet/verNorma.do?id=123542

Lorenzatti, M. C. (2012). Prácticas escolares de cultura escrita. Un estudio etnográfico con adultos de nula escolaridad. En F. Finnegan, Educación de Jóvenes y Adultos. Políticas, Instituciones y prácticas (pp. 219-251). Buenos Aires: Aique Grupo Editor.

Martin, B. & Ramos, I. (2013). Estudio y catálogo de cuadernos escolares. Zamora: CEMUPE.

Nobile, M. (2011). Redefinición de la relación docente-alumno: una estrategia de personalización de los vínculos. En G. Tiramonti, Variaciones sobre la forma escolar (pp. 179-204). Rosario: Homo Sapiens Ediciones.

Nobile, M. (2014). Redefinición del mérito en secundaria: el lugar del esfuerzo en las Escuelas de Reingreso de la Ciudad de Buenos Aires. Revista de Investigación Educativa 18, 88- 110.

Observatorio de la Juventud (2014). Obtenido de http://www.buenosaires.gob.ar/bajoven/investigacion-y-documentacion/encuestas

Pozo, A. & Ramos Zamora, S. (2003). Los cuadernos de clase como representaciones simbólicas de la cultura escolar escrita. Etnohistoria de la escuela. XII Coloquio Nacional de Historia de la Educación. Universidad de Burgos, 655-657.

Strauss, A. & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Colombia: Ed. Universidad de Antioquia.

Tenutto Sodevilla, M., & Sabelli, M. (2000). Una práctica posible: el análisis de los cuadernos de clase. www.nuestraal-dea.com

Tiramonti, G., & Minteguiga, A. (2010). Una nueva cartografía de sentidos para la escuela. En G. Tiramonti, La trama de la desigualdad

educativa. Mutaciones recientes en la escuela media. (pp. 101-117). Buenos Aires: Manantial.

Villalta Paucar, M., & Martinic Valencia, S. (2013). Interacción didáctica y procesos cognitivos. Una aproximación desde la práctica y discurso del docente. Universitas Psychologica, 12 (1), 221-233.

Ziegler, S. &Nobile, M. (2014). Escuela Secundaria y Nuevas Dinámicas de Escolarización. Revista Mexicana de Investigación Educativa 19 (63).

Published

02/11/2019

How to Cite

Facciola, M. C., & Aguilar Rivera, M. del C. (2019). The school folder: a portfolio of activities that reflects the effort in school learning of young adults and adults. Revista De Psicología, 11(22), 31–43. Retrieved from https://e-revistas.uca.edu.ar/index.php/RPSI/article/view/1542

Issue

Section

Articles