Classroom motivational climate. In search of nuances

Authors

  • Helga Elliff UCA
  • Juan Antonio Huertas Dpto. de Psicología Básica. Facultad de Psicología. Universidad Autónoma de Madrid.

Keywords:

educational psychology, motivation, classroom motivational climate, methodological convergence

Abstract

Studying motivation for learning requires considering what happens on the interactions that occur in the classroom and the scholar context. We present the background to classroom motivational climate construct and the development of theoretical models that sought the relation between the social climate and theories of goal orientation. We offer a study proposal, in search of nuances, that pretend the methodological convergence of in-depth interviews with a interviews with a new model questionnaire.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Helga Elliff, UCA

Lic. en Psicología (UCA); Mg. En Psicología Cognitiva y Aprendizaje (Facultad Latinoamericana de Cs Sociales); Dra. En Psicología (U. Autónoma de Madrid).

References

Ames, C. Achievement goals and the classroom motivational climate. En D.H. Schunk & J.L. Meece (Eds.), Students perceptions in the classroom (pp. 327-348).New York, EEUU:Lawrence Erlbaum.

Alonso Tapia, J. (1992) Motivar en la adolescencia: teoría, evaluación e intervención. Cantoblanco, Madrid, España: Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.

Alonso Tapia, J. & Pardo, A. (2006) Assessment of learning environment motivational quality from the point of view of secondary and high learners. Learning and Instruction, 16, 295-309.

Alonso Tapia, J. & Fernández Heredia, B. (2008) Development and initial validation of the Classroon Motivational Climate Questionnaire (CMCQ). Psicothema, 20(4), 883-889.

Alonso Tapia, J. & Huertas, J. A. (2012).El clima motivacional del aula, la visión de los profesores y los estudiantes. Comunicación presentada en el VII Simposio de la Asociación de Motivación y Emoción. Cadiz, España.

Dweck, C. (1986). Motivational processes affecting learning. American Psychologist, 41, 1040-1048.

Elliff, H. (2010) Historias de vida docente: una mirada émica a la motivación del profesorado. Tesis de maestría. Disponible en http://hdl.handle.net/10469/2292.

Elliff, H. (2012) Historia de vida de profesores: un estudio de caso acerca de la motivación en el aprendizaje y la enseñanza. Comunicación presentada en el VII Simposio de la Asociación de Motivación y Emoción. Cadiz, España.

Elliff, H. & Huertas, J. A. (2014a) Clima motivacional de clase. Entre la variedad de climas y los diversos aprendizajes que se propician en ellos. Comunicación presentada en el VIII Simposio de la Asociación de Motivación y Emoción. Granada, España.

Elliff, H. &Huertas, J. A. (2014b).Clima motivacional de clase. Doble estudio de caso sobre la convergencia de factores –actuales e históricos- que inciden en su configuración. Comunicación presentada en las XIV Jornadas Internacionales de Psicología Educacional. Tucumán, Argentina.

Huertas, J. A. & Montero, I. (2002). La intervención motivacional en el aula. Madrid, España: Santillana.

Huertas, J. A., Ardura, A. & Nieto, C. (2008) Cómo estudiar el papel que el desempeño docente y las formas de comunicación juegan en el clima motivacional del aula. Sugerencias para un trabajo empírico. Educacao, 31(064), 9-16.

Johnson, D. W. & Johnson, R. (1983). Social interdependence and perceivedacademic and personal support in the classroom. Journal of Social Psychology, 120, 77- 82.

León, O. G. & Montero, I. (2003). Métodos de investigación en Psicología y Educación (3ªed.). Madrid, España: McGraw-Hill.

Lewin, K., Lippitt, R. & White, R. K. (1939). Patterns of aggressive behavior in experimentally created social climates. Journal of Social Psychology, 10, 271–299.

McLean, A. (2003) The motivated school. London, Inglaterra: SAGE.

Montero, I.&León, O. (2007) “A guide for namingresearch studies in Psychology”, International Journal of Clinical and Health Psychology, 7(3), 847-862.

Patrick, H., Kaplan, A.&Ryan, A. M. (2011) Positive Classroom Motivational Environments: Convergence Between Mastery Goal Structure and Classroom Social Climate. Journal of Educational Psychology, 103, 367-382.

Self-Brown, S. R. & Mathews, S. (2003) Effects of Classroom Structure on Student Achievement Goal Orientation. Journal of Educational Research, 97(2), 106-111.

Stake, R. (1998) Investigación con estudio de casos.Madrid, España: Morata. (Trabajo original de 1995)

Walberg, H. J.& Anderson, G. J. (1968). Classroom climate and individual learning. Journal of Educational Psychology, 59,414–419.

Weiner, B. (2005). Motivation from an attributional perspective and the social psychology of perceived competence. En A. Elliott & C.S. Dweck (Eds.), Handbook of motivation and competence (pp. 73-84). New York, EEUU: Guilford Press.

Weiner, B. (2008). Atributions theorists have hearts and minds, and perhaps souls as well. En I. Etxebarria, A. Aritzeta, E. Barberá, M. Chóliz, M. P. Jiménez, F. Martínez-Sánchez, P. M. Mateos & D. Páez (comps.),Emoción y motivación. Contribuciones actuales (pp. 11-29). San Sebastián, España: Asociación deMotivación y Emoción.

Published

11/27/2019

How to Cite

Elliff, H., & Huertas, J. A. (2019). Classroom motivational climate. In search of nuances. Revista De Psicología, 11(21), 61–74. Retrieved from https://e-revistas.uca.edu.ar/index.php/RPSI/article/view/1591

Issue

Section

Articles