Initial Linguistic Profiles in 4 and 5 Year Old Schoolchildren

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46553/RPSI.19.38.2023.p95-120

Keywords:

Assessment, level of language skills, kindergarten children, urban-urban-marginal

Abstract

In order to assess the level of linguistic skills with which 4- and 5-year-old schoolchildren from urban areas and marginal urban areas start the Initial Level, four analyses of variance were performed. The results show that the least developed ability in both zone groups is letter-name and sound knowledge. The highest level for both zones of 4-year-old children is receptive vocabulary, as well as expressive vocabulary for 5-year-olds. The results showed a similar hierarchical order of acquisition of linguistic skills of the four groups assessed. This suggests that the linguistic profile on the performance level of linguistic skills with which school children start the Initial Level is context-independent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Al Otaiba, S., Kosanovich, M., & Torgesen, J. (2012). Assessment and instruction in phonemic awareness and word recognition skills. In A. Kamhi & H. Catts (Eds.), Language and reading disabilities. 3rd ed. (112-145). Pearson Education Inc.

Álvarez, C. M. (2018). Influencia de las conciencias fonológica y morfológica en la adquisición de la lectura. Estudios interlingüísticos, 6, 96-115.

Araya Ramírez, J. (2019). Los Principios de la Conciencia Fonológica en el Desarrollo de la Lectoescritura Inicial. Revistas de Lenguas Modernas, 30, 163-181.

Arrivillaga, C., Cuevasanta, D., Liz, M., Moreira, K., Schiappacasse, P., & Vásquez Echeverría, A. (2016). Preparación para la escolarización: una revisión sistemática de estudios longitudinales. PSIENCIA. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 8, 1-12.

Beck, I., McKeown, M., & Kucan, L. (2013). Bringing words to life: Robust vocabulary instruction. Guilford Press.

Biemiller, A. (2012). Teaching vocabulary in the primary grades: Vocabulary instruction needed. En: A. Kame’enui & J. Baumann (Eds.). Vocabulary instruction research to practice 2nd edition (pp. 34-50), The Guildford Press.

Birgisdottir, F., Gestsdottir, S., & Geldhof, G. J. (2020). Early predictors of first and fourth grade reading and math: The role of self-regulation and early literacy skills. Early Childhood Research Quarterly, 53, 507-519. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2020.05.001

Borzone, A., Rosemberg, C., Diuk, B., & Amado, B. (2005). Aprender a leer y a escribir en contextos de pobreza. Lingüística en el aula, 9, 7-28.

Borzone, A., & Signorini, A. (2002). El aprendizaje inicial de la lectura. Incidencia de las habilidades fonológicas de la estructura de la lengua, de la consistencia de la ortografía y del método de enseñaza. Lingüística en el Aula, 5, 29-48.

Bowers, P., Kirby, J., & Deacon, S. (2010). The effects of morphological instruction on literacy skills: A systematic review of the literature. Review of Educational Research, 80, 144–179.

Burin, D. I. (2020). Comprensión de texto digital. En D. I. Burin (Comp.) La competencia lectora a principios del siglo XXI: Texto, multimedia e Internet. (pp. 71-98), Teseo Press.

Cáceres Zúñiga, M. F., Ramos Henríquez, M. J., Díaz Gutiérrez, D. C., & Chamorro Cáceres, Y. C. (2018). Vocabulario receptivo en estudiantes de preescolar en la comunidad de Talca, Chile. Innovación Educativa, 18(78), 193-208.

Canales Jara, Y. C. (2022). Detección de perfiles lingüísticos en niños de nivel inicial de distintos entornos socioeconómicos para favorecer oportunidades equivalentes de alfabetización. [Tesis de Doctorado.Universidad Nacional de Cuyo].

Canales Jara, Y. C., Porta, M. E., & Difabio, H. E. (2023). Niveles de competencia prelectora en niños de nivel inicial de distintos entornos socioeconómicos. Lenguaje, 51(1), 187-223. https://doi.org/10.25100/lenguaje.v51i1.11618

Caravolas, M., Lervåg, A., Mikulajová, M., Defior, S., Seidlová-Málková, G., & Hulme, C. (2019). A cross-linguistic, longitudinal study of the foundations of decoding and reading comprehension ability. Scientific Studies of Reading, 23(5), 386-402. https://doi.org/10.1080/10888438.2019.1580284

Caravolas, M., Lervåg, A., Mousikou, P., Efrim, C., Litavský, M., Onochie-Quintanilla, E., Salas, N., Schöffelová, M., Defior, S., Mikulajová, M., Seidlová-Málková, G., & Hulme, C. (2012). Common patterns of prediction of literacy development in different alphabetic orthographies. Psychological Science, 23(6), 678-86. https://doi.org/10.1177/0956797611434536

Cardona Cardona, M. I. & Cadavid Ruiz, N. (2013). Perfil lector de niños con y sin retraso lector en la ciudad de Cali (Colombia). Psicología desde el Caribe, 30(2), 257-275.

Casalis, S. & Colé, P. (2009). On the relationship between morphological and phonological awareness: Effects of training in kindergarten and in first-grade reading. First Language, 29(1), 113-142. https://doi.org/10.1177/0142723708097484

Catts, H. W., Herrera, S., Nielsen, D. C., & Bridges, M. S. (2015). Early prediction of reading comprehension within the simple view framework. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 28(9), 1407–1425. https://doi.org/10.1007/s11145-015-9576-x

Catts, H. W. y Kamhi, A. G. (Eds.). (1999). Language and Reading Disabilities. Allyn & Bacon.

Compton‐Lilly, C., Rogers, R., & Lewis Ellison, T. (2020). Una metaetnografía de la alfabetización familiar: formas con metáforas y silencio. Lectura trimestral de investigación, 55(2), 271-289. https://doi.org/10.1002/rrq.272

Deacon, S. H., & Kirby, J. R. (2004). Morphological awareness: Just “more phonological”? The roles of morphological and phonological awareness in reading development. Applied Psycholinguistics, 25(2), 223–238. https://doi.org/10.1017/S0142716404001110

Dickinson, D. K., Nesbitt, K. T., & Hofer, K. G. (2019). Effects of language on initial reading: Direct and indirect associations between code and language from preschool to first grade. Early Childhood Research Quarterly, 49, 122-137. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.04.005

Dickinson, D. & Tabors, P. (2001) Beginning Literacy with Language. Baltimore, MD: Paul. H. Brookes.

Diuk, B. G., Borzone, A. M., & Ledesma, R. (2010). Conocimiento de vocabulario, representaciones fonológicas y sensibilidad fonológica en niños pequeños de distinto sector social de procedencia. SUMMA Psicológica UST, 7(1), 33-50. https://doi.org/10.18774/448x.2010.7.110

Diuk, B. G., & Ferroni, M. V. (2014). Aprendizaje de letras en niños preescolares de nivel socioeconómico bajo. Interdisciplinaria, 31(1), 25-37.

Dunn, L. M., Padilla, E. R., Lugo, D. E.& Dunn, L. M. (1986). Test Vocabulario en Imágenes, Peabody. Adaptación hispanoamericana. PEARSON.

Ferreiro, E. (1986). The interplay between information and assimilation in beginning literacy. En: W. H. Teale &

E. Sulzby (Eds.), Emergent literacy: Writing and reading (pp. 15-49). Norwood, NJ: Ablex.

Flórez Romero, R. & Arias Velandia, N. (2010). Evaluación de conocimientos previos del aprendizaje inicial de la lectura. Magis. Revista internacional de investigación en educación, 2(4), 329-344.

Florit, E., & Cain, K. (2011). The simple view of reading: Is it valid for different types of alphabetic orthographies? Educational Psychology Review, 23(4), 553–576. https://doi.org/10.1007/s10648-011-9175-6

Gregorio, C. C., González Sánchez, V., López Almunia, E., & Martín Gavín, C. (2015). Herramientas para la evaluación de la lectoescritura dislexia. Collegi de logopodes de Catalunya.

Guardia, P. (2003). Relaciones entre habilidades de alfabetización emergente y la lectura, desde Nivel Transición Mayor a Primero Básico. Psykhe, 12(2), 63-79.

Guarneros Reyes, E. & Vega Pérez, L. (2014). Habilidades lingüísticas orales y escritas para la lectura y escritura en niños preescolares. Avances en psicología Latinoamericana, 32(1), 21-35. https://doi.org/10.12804/apl32.1.2014.02

Gutiérrez-Fresneda, R., de Vicente-Yagüe Jara, M. I., & Alarcón Postigo, R. (2020). Desarrollo de la conciencia fonológica en el inicio del proceso de aprendizaje de la lectura. Signos, 53(104), 664- 681. https://doi.org/10.4067/S0718-09342020000300664

Hart, B. & Risley, T. R. (2003). The early catastrophe: The 30 million word gap by age 3. American Educator, 27(1), 4-9.

Instituto Nacional de Estadística y Censos (2008). Sistemas de estadísticas Sociodemográficas. Área Educación. Definiciones y Conceptos. Recuperado de indec.com.ar -&nbspEmpleos Resources and Information.

Kirk, S., Mc Carthy, J., & Kirk, W. (2011). Test Habilidades Psicolingüísticas: ITPA Test Illions de Aptitudes Psicolingüísticas (8a edición). TEA ediciones.

Lázaro, M., Ruiz Gallego-Largo, T., Escalonilla, A., & Simón, T. (2021). Relación entre conciencia morfológica y destreza lectura: Un estudio con niños hispanohablantes. Signos, 54(105), 32-53. https://doi.org/10.4067/S0718-09342021000100032

Lervåg, A., Hulme, C., & Melby-Lervåg, M. (2018) Unpicking the developmental relationship between oral language skills and reading comprehension: it’s simple, but complex. Child Development, 89(5), 1821-1838. https://doi.org/10.1111/cdev.12861

López Silva, L. S., Camargo de Luque, G., Duque Aristizábal, C., Ariza Muñoz, E., Ávila Cantillo, M., & Kemp, S. (2013). Habilidades prelectoras de estudiantes de preescolar en la región caribe colombiana. Zona próxima. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte, 19, 2-20

López, L., Tabors, P., & Páez, M., (2002). Phonological Awareness Test. Harvard School of Education.

Mancilla-Martinez, J. y Lesaux, N. K. (2017). Early Indicators of Later English Reading Comprehension Outcomes Among Children From Spanish-Speaking Homes. Scientific Studies of Reading, 21(5), 428–448. https://doi.org/10.1080/10888438.2017.1320402

Marder, S. E. & Borzone, A. M. (2016). El cerebro convoca al mundo social del niño. Bases del programa de alfabetización Leamos Juntos para el desarrollo cognitivo y lingüístico en la primera infancia. Revista Ibero-americana de Educação, 72(2), 147-168. https://doi.org/10.35362/rie72040

Míguez Álvarez, C. M. (2018). Influencia de las conciencia fonológicas y morfológicas en la adquisición de la lectura. Estudios interlingüísticos, 6, 96-115.

Nation, K. (2019) Children’s reading difficulties, language, and reflections on the simple view of reading. Australian Journal of Learning Difficulties, 24(1), 47-73. https://doi.org/10.1080/19404158.2019.1609272

National Early Literacy Panel (2008). Developing early literacy: Report of the National Early Literacy Panel. National Institute for Literacy.

National Institute of Child Health and Human Development (2000). Report of the National Reading Panel: Teaching children to read. Disponible en https://www.nichd.nih.gov/publications/pubs/nrp/Pages/smallbook.aspx.

Núñez Delgado, M. P. & Santamarina Sancho, M. (2014). Prerrequisitos para el proceso de aprendizaje de la lectura y la escritura: conciencia fonológica y destrezas orales de la lengua. Lengua y Habla, 18, 72-92.

Pezoa, J. P., & Orellana, P. (2021). La relación entre comprensión lectora y vocabulario receptivo en estudiantes chilenos: un estudio exploratorio. Ocnos: revista de estudios sobre lectura, 20(2), 7-20. https://doi.org/10.18239/ocnos_2021.20.2.2407

Porta, M. E. (2022). Towards a model of word reading acquisition in children from low-income backgrounds. Journal of Early Childhood Literacy. https://doi.org/10.1177/14687984221125983

Porta, M. E. & Canales Jara, Y. C. (2021). Influencia de variables socioambientales en habilidades precursoras de la lectura en Nivel Inicial. En K. Hess & L. Alarcón (Eds.). Desarrollo Lingüístico Tardío en Poblaciones Hispanohablantes como Primera o Segunda Lengua. Universidad Autónoma de Querétaro.

Porta, M. E. & Difabio de Anglat, H. (2009). Detección oportuna de niños en riesgo pre-lector. Ponderación del valor potencial de instrumentos de evaluación de la conciencia fonológica. Revista de Psicología, 5 (9), 55-77.

Porta, M. E. & Ramírez, G. (2019a). The impact of an early intervention on vocabulary, phonological awareness, and letter–sound knowledge among Spanish-speaking kindergarteners. International Journal of School and Educational Psychology, 8(2), 1-15.

Porta, M. E. & Ramírez, G. (2019b). Efectos de un programa de intervención en vocabulario, conciencia morfológica y fonológica en niños de Jardín de Infantes en Lectura en Grado 1. Revista de Orientación Educacional, 33, 44-55. https://doi.org/10.1080/21683603.2018.1558137

Porta, M. E., Ramírez, G., & Dickinson, D. (2021). Effects of a kindergarten phonological awareness intervention on grade one reading achievement among Spanish-speaking children from low-income families. Signos, 54(106).

Protopapas, A., Mouzaki, A., Sideridis, G. D., Kotsolakou, A., & Simos, P. G. (2013). The role of vocabulary in the context of the simple view of reading. Reading and Writing Quarterly, 29(2), 168-202. https://doi.org/10.1080/10573569.2013.758569

Protopapas, A., Simos, P. G., Sideridis, G. D., & Mouzaki, A. (2012). The components of the simple view of reading: A confirmatory factor analysis. Reading Psychology, 33(3), 217-240. https://doi.org/10.1080/02702711.2010.507626

Quinn, J. M., Wagner, R. K., Petscher, Y., & Lopez, D. (2015). Developmental relations between vocabulary knowledge and reading comprehension: A latent change score modeling study. Child Development, 86(1), 159-175. https://doi.org/10.1111/cdev.12292

Rabazo Méndez, M. J., García López, M., & Sánchez Herrera, S. (2016). Exploración de la conciencia fonológica y la velocidad de nombrado en alumnos de 3º educación Infantil y 1º de educación primaria y su relación con el aprendizaje de la lectoescritura. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 83-93. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v1.271

Ramirez, G., Walton, P., & Roberts, W. (2013). Morphological awareness and vocabulary development among kindergarteners with different ability levels. Journal of Learning Disabilities, 47(1), 54–64. https://doi.org/10.1177/0022219413509970

Rogoff, B. (1993). Aprendices del Pensamiento: El desarrollo Cognitivo en el Contexto Social. Paidós.

Rosemberg, C. R. & Stein, A. (2009). Vocabulario y alfabetización temprana. Un estudio del entorno lingüístico de poblaciones urbano-marginadas. En M. C. Richaud & J. E. Moreno (Eds.), Investigaciones en Ciencias del Comportamiento (517-541). CIIPME.CONICET

Rosemberg, C. R. & Stein, A. (2016). Análisis longitudinal del impacto de un programa de alfabetización temprana. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 14(2), 1087-1102. https://doi.org/10.11600/1692715x.1421409081

Rosemberg, C. R., Stein, A., & Menti, A. (2011). Orientación educativa sobre el vocabulario y el acceso a la alfabetización: Evaluación del impacto de un programa de intervención en las familias y la escuela. Orientación y Sociedad, 11, 1-28.

Rueda-Sánchez, M. I. & López-Bastida, P. (2016). Efectos de la intervención en conciencia morfológica sobre la lectura, escritura y comprensión: meta-análisis. Anales de Psicología, 32(1), 60-71. https://doi.org/10.6018/analesps.32.1.196261

Rugerio, J. P. & Guevara, Y. (2015). Alfabetización inicial y su desarrollo desde la educación infantil. Revisión del concepto e investigaciones aplicadas. Ocnos. Revista de Estudios sobre lectura, 13, 25-42. https://doi.org/10.18239/ocnos_2015.13.02

Schady, N., Behrman, J., Araujo, M. C., Azuero, R., Bernal, R., Bravo, D., López-Boo, F., Macours, K., Marshall, D., Paxson, C., & Vakis, R. (2015). Wealth gradients in early childhood cognitive development in five Latin American countries. Journal of Human Resources, 50(2): 446–463. https://doi.org/10.3368/jhr.50.2.446

Sellés Nohales, P. (2006). Estado actual de la evaluación de los predictores y de las habilidades relacionadas con el desarrollo inicial de la lectura. Aula Abierta, 34(88), 53-72.

Sénéchal, M., LeFevre, J.-A., Smith-Chant, B. L., & Colton, K. V. (2001). On Refining Theoretical Models of Emergent Literacy. The Role of Empirical Evidence. Journal of School Psychology, 39(5), 439-460. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(01)00081-4

Siegler, R. (1998). Development of Academic Skills. En R.S. Siegler (Ed.), Children's Thinking (3a ed.) (pp. 282-317). Prentice Hall.

Stein, A. & Rosemberg, C. R. (2011). Alfabetización temprana en poblaciones urbano-marginadas. La familia como contexto de oportunidades. Revista IRICE, 23, 9-22.

Storch, S. A. & Whitehurst, G. J. (2002) Oral language and code-related precursors to reading: evidence from a longitudinal structural model. Developmental Psychology, 38(6), 934-947. https://doi.org/10.1037/0012-1649.38.6.934

Strasser, K., Larraín, A., López de Lérida, S., & Lissi, M. R. (2010). La comprensión narrativa en edad preescolar: Un instrumento para su medición. Psykhe, 19(1), 75-87. https://doi.org/10.4067/S0718-22282010000100006

Tomblin, B. (2010). La lectoescritura como resultado del desarrollo del lenguaje y su impacto sobre el desarrollo psicosocial y emocional de los niños. Desarrollo del lenguaje y de la lectoescritura. En R. E. Tremblay, M. Boivin, & R. D. Peters (Eds.), Enciclopedia sobre el Desarrollo de la Primera Infancia. 2º Edición

Vega Rodríguez, Y., Torres Rodríguez, A. M., & del Campo Rivas, M. (2017). Habilidades metamorfológicas y su incidencia en la comprensión lectora. Signos, 50(95), 453-471. https://doi.org/10.4067/S0718-09342017000300453

Verhoeven, L. & van Leeuwe, J. (2008). Prediction of the development of reading comprehension: A longitudinal study. Applied Cognitive Psychology, 22(3), 407-423. https://doi.org/10.1002/acp.1414

Wiig, E., Secord, W., & Semel, E., (2009). Test Celf Preschool 2. Clinical Evaluation of Language Fundamentals Preschool 2 - Spanish Edition. The Psychological Corporation.

Wolf, M. C., Muijselaar, M. M. L., Boonstra, A. M., & de Bree, E. H. (2019). The relationship between reading and listening comprehension: shared and modality-specific components. Reading and Writing, 32, 1747-1767. https://doi.org/10.1007/s11145-018-9924-8

Published

11/01/2023

How to Cite

Canales Jara, Y., & Porta, M. E. (2023). Initial Linguistic Profiles in 4 and 5 Year Old Schoolchildren. Revista De Psicología, 19(38), 95–120. https://doi.org/10.46553/RPSI.19.38.2023.p95-120

Issue

Section

Articles