The identity of young university students and cyberspace as a psychosocial context in current times

Authors

  • María de las Mercedes Doria Medina Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas ; Universidad Católica Argentina. Centro de Investigaciones de Psicología y Psicopedagogía

Keywords:

Young University Students, Identity, Cyber-Space, Social Psychology

Abstract

This paper shows aspects of work in progress in a Social Psychology research grounded in Symbolic Interactionism and Cultural Historical Psychology frameworks. It aims at (1) describing young university student´s interactions with cyberspace as a fundamental psychosocial context in current times.; (2) analyzing the consequences in young student´s identity of these interactions. A questionnaire designed with research purposes was administered to 845 young university students. Results show data on the different dimensions assessed by the questionnaire. As a conclusion, different identity traits are described. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barrios Rubio, A. (2009). Los jóvenes y la red: usos y consumos de los nuevos medios en la sociedad de la información y la comunicación. Signo y pensamiento, 28(54), 265-275.

Blumer, H. (1982). El interaccionismo simbólico: perspectiva y método. Barcelona, España: Hora.

Caldevilla, D. (2010). Las Redes Sociales. Tipología, uso y consumo de las redes 2.0 en la sociedad digital actual. Documentación de las Ciencias de la Información, 33, 45-68.

Carabaña-Morales, J. & Lamo de Espinosa, E., (1978). La teoría social del interaccionismo simbólico: análisis y valoración crítica. Reis 159-203.

De Alba, A. (2002). Educación: cambio cultural, contacto tecnológico y perspectivas postmodernas. En R. Buenfil (Ed.) En los márgenes de la Educación: México a Finales del Milenio (pp. 87-112). México D.F.: Plaza y Valdés.

Gallardo-Echenique, E. (2013). Hablemos de estudiantes digitales y no de nativos digitales. Universitas Tarraconensis. Revista de Ciències de l'Educació, 1(1), 7-21.

Gallini, S. (2011). La historia digital en la era del Web 2.0: introducción al Dossier Historia Digital. Historia crítica, (43), 16-37.

Guitart, E. (2011). Los diez principios de la psicología cultural. Fundamentos en humanidades 2, 45-60.

Jones, C. & Czerniewicz, L. (2010). Describing or debunking? The net generation and the digital natives. Journal of Computer Assisted Learning, 26 (5), 317-320.

Leontiev, A. N., (1978). Activity, consciousness and personality. Engle-wood Cliffs, NJ: Prentice –Hall.

Mead, G. H. (1982). Espíritu, persona y sociedad. Desde el punto de vista del conductismo social. Barcelona, España: Paidós.

Mejía, M. R. (2015). Las culturas juveniles: una forma de la cultura de la época. Educación y ciudad, (18), 49-76.

Morduchowicz, R. (2012). Los adolescentes y las redes sociales. La construcción de la identidad en internet. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Morduchowicz, R. (2013). Los adolescentes del siglo XXI. Los consumos culturales en un mundo de pantallas. Buenos Aires, Argentina: Fondo de Cultura Económica.

Oblinger, G. & Oblinger, J. l., (2005). Educating the Net Generation. Boulder, Colorado: Educase.

O' Reilly, T. (2006). Qué es la Web 2.0. Encontrado el 30/6/2016 en: http://www.oreilly.-com/pub/a/web2/archive/what-is-web-20.html.

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital inmigrants, Part 1. On the Horizon, 9 (5), 1-6.

Prensky, M. (2006). Listen to the natives. Educational Leadership, 63 (4) 8-13

Ros-Martín, M. (2009). Evolución de los servicios de redes sociales en internet. El profesional de la información, 18 (5), 552-557.

Sarena, N. (2006). Los jóvenes e internet: experiencias, representación, usos y apropiaciones de internet en los jóvenes. Unirevista, 1 (3) 20-35.

Vygotski, L.S., (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. Barcelona, España: Grijalbo.

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (2011). Educación de calidad en la era digital: Una oportunidad de cooperación para UNESCO en América Latina y el Caribe. Documento interno de trabajo para la Reunión Regional Ministerial para América Latina y el Caribe, 12 y 13 de mayo de 2011. Santiago de Chile: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe/UNESCO. Recuperado el 31 de marzo de 2015 , http://www.un.-org/en/ecosoc/newfunct/pdf/4.desafios.para.la.educacion

Urresti, M. (2008). Ciberculturas juveniles. Los jóvenes, sus prácticas y sus representaciones en la era de internet. Argentina, Buenos Aires: La crujía.

Published

06/14/2017

How to Cite

Doria Medina, M. de las M. (2017). The identity of young university students and cyberspace as a psychosocial context in current times. Revista De Psicología, 12(24), 33–40. Retrieved from https://e-revistas.uca.edu.ar/index.php/RPSI/article/view/412

Issue

Section

Articles