Narrative texts writing of school children : importance of working memory and long-term memory
Keywords:
Writing, Narrative Texts, School children, Working memory, Long-term memoryAbstract
This descriptive-correlational research aims to evaluate working memory and long-term memory realted to written composition. Participants were 83 boys/girls aged between 9 to 11 of 4th and 5th grade from two public primary schools. Memory sistems were evaluated by Neuropsychological tests. Dimensions and structure of text guidelines were used to evaluate written composition. Results showed that working memory an long term memory performance were strongly related to children's good quality compositions, specially when they are coherent and cohesive. The study provide findings that may contibute to show the predictive value of neurpsychological processes in writing skills acquisition.Downloads
References
Baddeley, A. (1996). Exploring the central executive, The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 49A, 5-28.
Battro, A. (2011). Neuroeducación: El cerebro en la escuela. En S. Lipina & M Sigman (eds.). La Pizarra de Babel. Puentes entre Neurociencia, Psicología y Educación (pp 25-70).Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Berninger, V. W. (1999). Coordinating transcription and text generation in working memory during composing: automatic and constructive processes. Learning Disability, 22(2), 99-112. doi:10.2307/1511269
Bruer, J. (1997). Education and the Brain: a Bridge too Far. Educational Researcher, 26(8), pp 4-16. doi:10.3102/0013189X026008004
Cabrera, E. (2003). Producción de Textos narrativos escritos: un estudio descriptivocomparativo en alumnos de 2º, 3º y 4º año básico. Psykhe, 12(2), 121-132. Recuperado de http://bases.biblioteca.uca.edu.ar:207-9/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=9ba1b49a-e00b-46ff-9754-a853ddf8c754%-40sessionmgr4002&vid=1&hid=4212
Carrillo-Mora, P. (2010). Sistemas de Memoria: reseña histórica, clasificación y conceptos actuales. Salud Mental, 33, 85-93. Recuperado de http://bases.biblioteca.uca.edu.ar:2088/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=a15f98b6-9ed8-44b2-a876-fa168e855ab6%40sessionmgr104&vid=1&hid=123
Cassandra, B. & Reynolds, C. (2005). A Model of Development of Frontal Lobe Functioning: Findigs from a Meta-Analysis. Applied Neuropsychology , 12 ( 4 ), 190-201.doi:10.1207/s15324826an1204_2
Cerda, J. & Villarroel, L. (2008).Evaluación de la concordancia inter-observador en investigación pediátrica: Coeficiente de Kappa. Revista Chilena de Pediatría, 79(1), 54-58. Doi: 10.4067/S0370-4106200800-0100008.
Colombo, J. & Lipina, S. (2005). Hacia un Programa Público de Estimulación Cognitiva Infantil. Buenos Aires: Paidós.
De Brigard, F. (2011). Memoria, Neurociencia y Educación. En S. Lipina & M Sigman (eds.). La Pizarra de Babel. Puentes entre Neurociencia, Psicología y Educación (pp. 179-194). Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Ferreres, A., China, N. & Abusamra, V. (2012). Cerebro, Desarrollo y Educación. En J. A. Castorina & M. Carretero (Comps.). Desarrollo Cognitivo y Educación. Los inicios del Conocimiento (pp. 113-131). Buenos Aires: Paidós.
Flower, L. & Hayes, J. (1996). La teoría de la redacción como proceso cognitivo. En L. Flowers y J. Hayes (coord.) Textos en contexto (pp. 73-110). Buenos Aires: Asociación Internacional de Lectura.
Fuster, J. (2001). The prefrontal córtex- An update: Time of the essence. Neuron, 30(2), 319-333.http://dx.doi.org/10.1016/S0896-6273(01)00285-9
García Madruga, J. A. & Fernandez Corte, M. T. (2008). Memoria Operativa, comprensión y razonamiento en la educación secundaria, Anuario de Psicología, 39(1), 133-157. Recuperado de http://dialnet.unioja.es/servlet/articulo?codigo=2585247
García Madruga, J., Gutiérrez Martínez, F. & Vila Chaves, J. (2012). El Desarrollo de la Memoria. En M. Carretero & J. A. Castorina (Comps.), Desarrollo Cognitivo y Educación II. Procesos del Conocimiento y Contenidos Específicos (pp.47-69). Buenos Aires: Paidós.
Gathercole, S. E.; Lamont, E. & Alloway, T. P (2006).Working memory in the clasroom. En S. Pickering (Ed.), Working Memory and Education, (pp. 219-240). San Diego: Elsevier Press.
Graham, S., Harris, K., & Olinghouse, N.(2007). Adressing Executive Functions Problems in Writing. En L. Meltzer (Ed.), Executive Function in Education: from Theory to Practice. New York: Guilford Publications.
Hayes, J. R. (1996). A new framework for understanding cognition and affect in writing. En C. M. Levy & S. R. Ransdell (Eds.) The Science of Writing (pp. 1-27). Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates.
Lacon, N. & Ortega, S. (2003). Producción de Textos Escritos. Mendoza: Ediunc.
Mather, N. & Woodcock, R. (2005).Manual del examinador (L. Wolfson, Trad.) Woodcock-Johnson III Pruebas de habilidades cognitivas. Itasca, IL: Riverside Publishing.
Molina García, S. (2008). Psicopedagogía de la Lengua Escrita: Lectura. Madrid: Editorial EOS.
Montoya, D., Varela, V. & Dussan, C. (2012). Correlación entre las habilidades académicas de lectura y escritura y el desempeño neuropsicológico en una muestra de niños y niñas con TDAH de la ciudad de Manizales. Psicología desde el Caribe. Universidad del Norte, 29(2), 305-329. Recuperado de: http://web.b.ebscohost.com/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=b9c93846-7596-4770-b2f9-2b17e6c60b8f%40session-mgr114&vid=4&hid=128.
Muñoz-Sandoval, A.; Woodcock, R.; McGrew, K.& Mather, N. (2005). Batería III Woodcock-Muñoz: Pruebas de Habilidades Cognitivas. Itasca, IL: Riverside Publishing.
Pineda, D. (2000). La Función Ejecutiva y sus Trastornos. Revista de Neurología, 30(8), 764-768. Recuperado de http://revneurol.-com/sec/resumen.php?or=web&i=e&id=99646#.
Portellano Pérez, J. (2005). Cómo desarrollar la inteligencia: Entrenamiento Neuropsicológico de la Atención y las Funciones Ejecutivas. Madrid: Somos.
Posner, M., Rothbart, M. y Rueda, M. (2011). Desarrollo de la Autorregulación y Desempeño Escolar. En S. Lipina & M Sigman (eds.). La Pizarra de Babel. Puentes entre Neurociencia, Psicología y Educación (pp 133-152). Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Salvador Mata, F. (2008). Psicopedagogía de la Lengua Escrita: Escritura. Madrid: Editorial EOS.
Sánchez, V., Medrano, B. & Borzone, A. (2013). Los chicos aprenden a escribir textos. Desafíos y propuestas para el aula. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Scardamalia, M. & Bereiter, C. (1992). Dos modelos explicativos de los procesos de producción escrita. Infancia y Aprendizaje, 58, 43-64. Recuperado de: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=48395
Sheese, B. & Lipina, S. (2011). Funciones Ejecutivas: Consideraciones sobre su evaluación y el diseño de intervenciones orientadas a optimizarlas. En S. Lipina & M Sigman (eds.). La Pizarra de Babel. Puentes entre Neurociencia, Psicología y Educación (pp 229-242). Buenos Aires: Libros del Zorzal.
Solis , H . & López-Hernández (2009). Neuroanatomía funcional de la memoria. Archivos de Neurociencias, 14(3), 176-187. Recuperado de http://bases.biblioteca.uca.edu.ar:2088/ehost/pdfviewer/pdfviewer?sid=3c1bb07b-5d6b-44a7-bf8cf771dac54f2c%40sessionmgr120&vid=1&hid=123
Tulving, E. (2000). Memory. En M Gazzaniga (Ed.). The New Cognitive Neurosciences (pp.727-733).Cambridge, Mass: MIT Press.
Van Dijk, T. A. (2005). Ideología y Análisis del Discurso, Utopía y Praxis Latinoamericana, 29, 9-36. Recuperado de http://www.discursos.org/oldarticles/Ideolog%EDa%20
Van Dijk, T. A.& Kinstch, W. (1998). Strategies for discourse comprehension. New York: Academic Press. (Trad. Equipo de Investigación del Instituto de Lingüística-UNCuyo; trabajo original publicado en 1983).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License