Analysis of creativity and cognitive flexibility in adolescents in a space of educational innovation
DOI:
https://doi.org/10.46553/RPSI.17.34.2021.p7-20Keywords:
Creatividad, Flexibilidad cognitiva, Innovación educativaAbstract
The study explored the creative capacity —creative fluency and flexibility— and cognitive flexibility in a group of adolescents who regularly participated in the activities of an educational innovation center, analyzing their possible relationship. The implemented design was non-experimental of a quantitative cross-sectional type of exploratory-descriptive scope. The sample consisted of 19 adolescents between the ages of 11 and 16 who regularly attended an educational innovation center. The instruments were the CREA Test of Creative Intelligence (Corbalán et al., 2003) and the Batería III Cog Woodcock-Muñoz Concept Formation Subtest (Woodcock et al., 2005). The results indicated a high level of creativity in the analyzed group compared to the Argentine scale. In turn, associations were found between the variables creative fluency and creative flexibility. Cognitive flexibility was associated with creative flexibility, although it did not register an association with creative fluency. The findings, linked to the type of methodology implemented in the educational center, open new questions and hypotheses about the pedagogical practices and the characteristics of the adolescents who attend these spaces.
Downloads
References
Corbalán, F.J., Martínez, F., Donolo, D., Tejerina, M., Limiñana, R.M. (2003). CREA Inteligencia Creativa. Una medida cognitiva de la creatividad. Madrid: TEA Ediciones.
Corbalán Berná, J. (2008). ¿De qué se habla cuando hablamos de creatividad? Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy, (35), 11-21.
Diamond, A. (2014). Want to optimize executive functions and academic outcomes? Simple, just nourish the human spirit. In P. D. Zelazo & M. D. Sera (Eds.), Minnesota symposia on child psychology: Vol. 37. Developing cognitive control processes: Mechanisms, implications, and interventions (p. 205–230). John Wiley & Sons Inc.
Donadel, F. (2019) Innovación educativa y sus implicancias en el desarrollo infantojuvenil. [Tesis de licenciatura no publicada]. Universidad del Aconcagua.
Duarte Briceño, E. (diciembre, 2003). Creatividad como un recurso psicológico para niños con necesidades educativas especiales. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 4(2), 13–32.
Guilford, J. (1950). Creativity. American Psychologist, 5, 444-454.
Hernández Sampieri, R., Baptista Lucio, P y Fernandez Collado, C. (2014) Metodología de la Investigación. México D.F.: Mc. Graw Hill.
Hoyos De Los Ríos, O. L.; Olmos Solís, K. y De Los Reyes Aragón, C. J. (2013). Flexibilidad cognitiva y control inhibitorio: un acercamiento clínico a la comprensión del maltrato entre iguales por abuso de poder. Revista argentina de clínica psicológica, 22(3), 219-228.
IBM Corp. Released 2017. IBM SPSS Statistics for Windows, Version 22.0. Armonk, NY: IBM Corp.
Klimenko, O., Osorio Cadavid, L., Bravo Jaramillo, L., Ocampo Agudelo, S. (2015). Fomento de la capacidad creativa en algunas instituciones educativas de la ciudad de Medellín, Colombia. Revista Psicoespacios, 9 (14) 197-232.
Korzeniowski, C. G. (2011). Desarrollo evolutivo del funcionamiento ejecutivo y su relación con el aprendizaje escolar. [en línea], Revista de Psicología, 7(13). Disponible en: http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/ desarrollo-evolutivo-funcionamiento-ejecutivo.pdf
Korzeniowski, C. G. (2018). Las funciones ejecutivas en el estudiante: su comprensión e implementación desde el salón de clases. Informe de la Dirección General de Escuelas, Mendoza, Argentina. (Res º 56 CGES-18)
León, O. y Montero, I. (2015) Métodos de investigación en Psicología y Educación. Las tradiciones cuantitativa y cualitativa. Madrid: Mc. Graw Hill.
Ley de Educación Nacional N° 26.206. Boletín Oficial de la República Argentina, Buenos Aires, Argentina, 27 de diciembre de 2006.
Liminaña Gras, R. M. (2008). Cuando crear es algo más que un juego: creatividad, fantasía e imaginación en los jóvenes. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Universidad Nacional de Jujuy. 35, 39-43.
López Martínez, O. (2008). Enseñar creatividad. El espacio educativo. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales - Universidad Nacional de Jujuy, (35).
Maddio, S. y Greco, C. (2010). Flexibilidad Cognitiva para Resolver Problemas entre Pares ¿Difiere esta Capacidad en Escolares de Contextos Urbanos y Urbanomarginales? Interamerican Journal of Psychology, 44,(1).
Martí, J., Heydrich, M, Rojas, M y Hernández., A. (2010) Aprendizaje basado en proyectos. Una experiencia de innovación docente. Universidad EAFIT, 2010 11 - 21.
Matus, O., y Gutierrez A. (2012) Habilidades Blandas: Una ventaja competitiva en la formación tecnológica. GINT Journal of Industrial Neo-Technologies, 33 - 40.
Morelato, G., Carrada, M., & Cymlich, S. (2014). Creatividad en la infancia: su relación con el desarrollo social. Revista Iberoamericana De Educación, 64(1), 1-10. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie641341
Morelato, G., Carrada, M., e Ison, M. (2013). Creatividad gráfica y Atención focalizada en niños víctimas de maltrato infantil. Liberabit. Revista de Psicología, 19(1): 81-91.
Morelato, G. (2014). Evaluación de factores de Resiliencia en niños argentinos en contextos de vulnerabilidad familiar. Universitas Psychológica, 13(4), 1473-1488. DOI: http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana UPSY13-4.efrn
Morelato, G., Korzeniowski, C., Greco, C. y Ison, M. (2019). Resiliencia Infantil: Intervención para promover recursos en contextos vulnerables. Revista Costarricense de Psicología, 38(2), 205-223. https://dx.doi.org/10.22544/rcps.v38i02.05
Muñoz, W. (2011). Estrategias de estimulación del pensamiento creativo de los estudiantes en el área de educación para el trabajo en la III etapa de educación básica. Memorias Congreso Iberoamericano de Educación 2021, Buenos Aires: Ministerio de Educación de la Nación Argentina.
Muñoz-Sandoval, A. F., Woodcock, R. W., Mc Grez, K. S., y Mather, N. (2005). Batería III Woodcock –Muñoz. Itsaca, IL: Riverside Publishing.
Organización de las Naciones Unidas (2016). Innovación educativa. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002470/247005s.pdf
Organización Mundial de la Salud. (2019) Desarrollo en la adolescencia. Disponible en: https://www.who.int/maternal_child_adolescent/topics/adolescence/dev/es/.
Saldarriaga-Zambrano, P. J., Bravo Cedeño, G y Loor Rivadeneira, M. (2016) La teoría constructivista de Jean Piaget y su significación para la pedagogía contemporánea. Dominio de las ciencias., 127 - 137.
Siemens, G. (2004) A learning theory for the digital age [en línea]. Recuperado de http://www.elearnspace.org/Articles/connectivism.htm
Slachevsky Ch, A.; Pérez, C.; Silva, J.; Orellana, G.; Prenafeta, M. L.; Alegria, P. y Peña, G. (2005). Córtex prefrontal y trastornos del comportamiento: modelos explicativos y métodos de evaluación. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 43(2), 109-121.
Zavala-Guirado, M. A., González-Castro, I., & Vázquez-García, M. A. (2019). Modelo de innovación educativa según las experiencias de docentes y estudiantes universitarios. RIDE Revista Iberoamericana Para La Investigación Y El Desarrollo Educativo, 10(20). https://doi.org/10.23913/ride.v10i20.5
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License