Evaluation of teaching performance in the learning achievement of the mathematics area

Authors

  • Alina Benavides Gutierrez Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
  • Jessica Palacios-Garay Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
  • Doris Fuster-Guillén Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú
  • Ronald M Hernández Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú

Keywords:

Teaching performance, learning achievement, primery level, mathematics

Abstract

This study aims to analyze the evaluation of teacher performance in the achievement of learning in the area of mathematics in children of the primary level. A non-experimental design of causal descriptive type is used. The population participating in the study was composed of 15 teachers and 130 students of regular basic education. The instrument used is a scale of evaluation of teaching performance of 23 items distributed in 4 dimensions: preparation for student learning, teaching for student learning, participation in the management of the school articulated to the community and development of the professionalism and the teaching identity. The psychometric properties indicated that it is valid and reliable. The results confirm that there is a significant relationship between the evaluation of teacher performance and learning achievement in the area of mathematics. A significant positive statistically significant linear association was found (P = 0.873, p <.05).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, S. (2013). Acciones del Profesor de Matemática que favorecen la autorregulación del aprendizaje de sus estudiantes (Tesis doctoral). Universidad de Concepción, Facultad de Ciencias Sociales, Concepción, Chile. Recuperado de: http://repositorio.udec.cl/handle/11594/1587

Casanova, M. (2012). El diseño curricular como factor de calidad educativa. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 10 (4), pp- 7-20. Recuperado de http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/890

Elizalde Lora, L., & Reyes Chávez, R. (2008). Elementos clave para la evaluación del desempeño de los docentes. Revista electrónica de investigación educativa, 10(SPE), 1-13. Recuperado de https://redie.uabc.mx/redie/article/view/198/1272

Gilio M. C. (2000). La evaluación docente desde una perspectiva participativa: el caso de la licenciatura en Química de la Universidad Autónoma de Querétaro. En M. Rueda y F. Díaz–Barriga (Comps.), Evaluación de la docencia. Perspectivas actuales (pp.85–101). México: Paidós.

Gilio, M. C., & Ibarra, R.L. (2010). La opinión de los estudiantes de sicología en los procesos de evaluación de sus profesores. En M.I. Vollmer (presidencia), Congreso Iberoamericano de Educación Metas 2021. Congreso llevado a cabo en Buenos Aires, Argentina. Recuperado de http://webmail.adeepra.com.ar/congresos/Congreso%20IBEROAMERICANO/EVALUACION/R2906_Gilio.pdf

Guerrero L. (2011). Marco del Buen desempeño docente. II Congreso pedagógico nacional. Lima: Concejo Nacional de Educación.

Gutiérrez, T. (2015). Propuesta para mejorar los niveles de logro en matemática en las evaluaciones censales de estudiantes de primaria (Tesis de maestría). Universidad San Ignacio de Loyola, Lima.

Hernández, S., Fernández, A. Baptista, A. (2014). Metodología de la Investigación. México: Editorial Mc Graw Hill.

Martínez-Chairez, G. I., Guevara-Araiza, A., & Valles-Ornelas, M. M. (2016). El desempeño docente y la calidad educativa. Ra Ximhai, 12(6), pp. 123-124. Recuperado de https://www.redalyc.org/html/461/46148194007/

Ministerio de Educación de Perú (2012). Informe para el docente ¿Cómo mejorar el aprendizaje de nuestros estudiantes en matemática? Recuperado de http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/3977

Ministerio de Educación de Perú (2013). Marco del Buen Desempeño Directivo. http://www2.minedu.gob.pe/umc/ece2012/informes_ECE2012/IE_2do_grado/Como_mejorar_el_aprendizaje_de_nuestros_estudiantes_en_Matematica.pdf

Peña, A. M. (2002). Análisis del Instrumento de Evaluación del Desempeño Docente, de los centros educativos privados del distrito No. 11-02 de Puerto Plata. http://www.oei.es

Ponce M. Z. (2005). El desempeño Profesional Pedagógico del Tutor Docente en Formación en la Escuela Primaria como Microuniversidad (Tesis doctoral). Instituto Superior Pedagógico “Juan Marinello”. Matanzas, Cuba. Recuperado de http://www.cubaeduca.cu/media/www.cubaeduca.cu/medias/pdf/5286.pdf

Sarmiento, P., & Zapata, M. (2014). Modelo conceptual sobre la participación de la familia en la escuela: un estudio cualitativo en cuatro localidades del Perú. Lima, Perú: GRADE.

Tantaleán Odar, L. R., Vargas Velásquez, M. J., & López Regalado, Ó. (2016). El monitoreo pedagógico en el desempeño profesional docente. Didáctica, innovación y multimedia, 33, 1-11. Recuperado de https://www.raco.cat/index.php/DIM/article/view/306806

Tejedor, F. J., & García-Varcárcel, A. (2010). Evaluación del desempeño docente. Revista española de pedagogía, 68(247), 439-459. Recuperado de https://www.jstor.org/stable/23766354

Published

06/01/2020

How to Cite

Benavides Gutierrez, A., Palacios-Garay, J., Fuster-Guillén, D., & Hernández, R. M. (2020). Evaluation of teaching performance in the learning achievement of the mathematics area. Revista De Psicología, 16(31), 48–57. Retrieved from https://e-revistas.uca.edu.ar/index.php/RPSI/article/view/3071