The performance and quality of the interactions in collaborative work dyads in face and chat channels

Authors

  • Nancy Noemí Terroni

Keywords:

performance, collaborative interaction, face to face, chat, formal logic

Abstract

This work examines the performance of a group of university students who solved in collaborative form tasks of formal reasoning with and without  interaction. The sample N = 83 was conformed by students from two universities (UNMDP and UAA) who were assigned to two conditions: experimental with interaction (n = 40) and a control group without interaction (n = 43). The reagent employee was a number of items from The Raven’s Progressive Matrices, general and advance scale. All participants had to solve these tasks for several weeks: first individually (pretest), then face to face and by Chat (the experimental group performed this stage in collaborative natural dyads) and the last stage again individually (postest). The interactions that carried out the participants were registered through videofilm and Chat logs. The performance was assessed according to the condition assigned: individual or group and in this latter the quality of the interactions was established by interjudges assessment. The results corroborated the superiority of dyads over the individual performance; the repetition in postest phase of those items incorrect solved plus the addition of new exercises highlighted two zones of progress or internalization of progress. And about the quality of the interactions match the achievements and these results open new questions about the sociocognitive conflict and its role for the group – individual advancement..

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nancy Noemí Terroni

Doctora en Psicología. Universidad Nacional de San Luis. Magister en Psicología Social. Universidad Nacional de Mar del Plata. Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) – Facultad de Psicología (UNMDP).

References

Alonzo, M. & Aiken, M. (2004). Flaming in electronic communication. Decision Support Systems, 36, 205–213.

Anguita-Martínez, R., García, S., Villagrá, S. & Jorrín, I. (2010). Wikis y aprendizaje colaborativo: lecciones aprendidas (y por aprender) en la facultad de educación. Red U - Revista de Docencia Universitaria. Número Monográfico V. Número especial dedicado a WIKI y educación superior en España. Recuperado el 12 de marzo de 2010 de http://www.um.es/ead/red/M12/12-Anguita.pdf.

Anguita-Martínez, R., Jarrín, I. & Martínez Monés, A. (2004). Organización de la asignatura de nuevas tecnologías aplicadas a la educación con una herramienta telemática colaborativa (BSCW). Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 3 (1), 183-194.

Ariza A. & Oliva S. (2003). Las nuevas tecnologías de la información y la comuni cación y una propuesta para el trabajo colaborativo. Trabajo presentado en el IV Congreso Iberoamericano de Informática Educativa, Manizales, Colombia. Recuperado el 20 de abril de 2013 de http://lsm.dei.uc.pt/ribie/docfiles/txt20037291645La s %20 nevas%20tecnolog%C3%ADas.pdf.

Calzadilla, M. (2000). Aprendizaje colaborativo y tecnologías de la información y la comunicación. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado el 11 de abril de 2010 de http://www.campusOEI.org/revista/deloslectores/32 2Calzadilla.

De Wever, B., Schellens, T., Van Keer, H. & Valcke, M. (2008). Structuring Asynchronous discussion groups by introducing roles: Do students act in line with assigned roles? Small Group Research, 39 (6), 770-794.

Dillenbourg, P. (1999). What do you mean by collaborative learning? En P. Dillenbourg (Ed.). Collaborative-learning: Cognitive and computational Approaches (pp. 1-19). Oxford, Inglaterra: Elsevier.

González, M. G., Burke, M. J., Santuzzi, A. M. & Bradley, J. C. (2003). The impact of group process variables on the effectiveness of distance collaboration groups. Computer in Human Behavior, 19, 629-648.

Guitert, M. & Giménez, F. (2000). El Trabajo Cooperativo en entornos virtuales de aprendizaje. En J. M. Duart & A. Sangrá (Eds.). Aprender en la virtualidad (pp. 113-134). Barcelona, España: Gedisa.

Johnson, D. & Johnson, R. (1999). Aprender juntos y solos. Buenos Aires, Argentina: Aiqué.

Jones, R. (2002). The problem of context in computer mediated communication. Trabajo presentado en Georgetown University Roundtable on Languages and Linguistics, Washington DC, EE.UU. Recuperado el 20 de abril de 2013 de https://www.google.com.ar/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CDMQFjAA&url=http%3A%2F%2Fpersonal.cityu.edu.hk%2F~enrodney%2FResearch%2FContextCMC.doc&ei=IYSBUfaXEpHk8gTU_ID4-Cg&usg=AFQjCNGHXa_1bgdGUGiiVysgOyynTO4JHQ&sig2=UFU707uDx8zYSvXbKykgjQ.

Jorrín-Abellán, I. M., Anguita-Martínez, R., Rubia-Avi, B., Dimitriadis, Y., Ruiz Requies, I., Marcos-García, J. A. & Villagrá-Sobrino, S. (2007). Lo que el ojo no ve: Un estudio de caso basado en procesos de indagación colaborativos. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 10 (2), 75-96.

Lapadat, J. (2002). Written interaction: A key component in online learning. Journal of Computer Mediated Communication, 7 (4). Recuperado el 10 de diciembre de 2009 de http://jcmc.indiana.edu/vol7/issue4/lapadat.html.

Lea, M., Spears, R. & Groot, D. (2001). Knowing me, knowing you: Anonymity effects on social identity processes within groups. Personality and Social Psychology Bulletin, 27, 526-537.

León del Barco, B. (2006). Elementos mediadores en la eficacia del aprendizaje cooperativo: entrenamiento previo en habilidades sociales y dinámica de grupos. Anales de Psicología, 22 (1), 105-112.

Lira, E., Ripoll, E., Peiró, J. & Zornoza, A. (2008). The role of information and communication technologies in the relationship between group effectiveness and group potency. Small Group Research, 39 (6), 728-745.

Martínez Martínez, I. M. (2001). Efectos del anonimato en la comunicación de grupos que utilizan tecnologías asistidas por ordenador. Un estudio cuantitativo y cualitativo. Anales de Psicología, 17 (1), 121-128.

Moral, F. (2001). Aspectos psicosociales de la comunicación y de las relaciones personales en Internet. Anuario de Psicología, 32, 13-30.

Peralta, N. & Borgobello, A. (2008). La colaboración entre pares como estrategia de mejora de las producciones escritas en contexto de aprendizajes académicos. Memorias de las XV Jornadas de Investigación. IV Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR, Argentina, Tomo I, 329-330.

Peralta, N. & Borgobello, A. (2009). Estudio experimental del conflicto sociocognitivo y del aprendizaje colaborativo en estudiantes universitarios de ciencias exactas. En M. C. Richaud & J. E. Moreno (Ed.). Investigación en Ciencias del Comportamiento. Avances Iberoamericanos: Vol. 2 (pp. 461-478). Buenos Aires, Argentina: AACC y CIIPMECONICET.

Pérez-Mateo, M. & Guitert, M. (2007). La dimensión social del aprendizaje colaborativo virtual. Revista de Educación a Distancia, 18. Recuperado el 12 de marzo de 2010 de http://www.um.es/ead/red/18.

Pérez-Mateo, M. & Guitert, M. (2009). Herramientas para el aprendizaje colaborativo en red: el caso de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). En A. San Juan Martín Alonso (Coord.). Convergencia Tecnológica: la producción de pedagogía high tech. Revista Electrónica Teoría de la Educación: Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 10 (1), 217-242.

Roselli, N. (2000). El mejoramiento de la interacción sociocognitiva mediante el desarrollo experimental de la cooperación auténtica. Revista Interdisciplinaria, 16 (2), 123-151.

Roselli, N. (2004). Resolución cooperativa de problemas en forma presencial y a distancia tipo Chat en díadas y tétradas. Revista Interdisciplinaria, 21 (1), 71-97. Roselli, N (2008). La disyuntiva individual – grupal. Comparación entre dos modelos alternativos de enseñanza en la universidad. Ciencia, Docencia y Tecnología, 19 (36), 87-118.

Roselli, N, Bruno, M. & Evangelista, L. (2004a). El chateo y la interacción social directa en el aprendizaje cooperativo de díadas. Revista Latinoamericana de Psicología, 36 (3), 391-408.

Roselli, N., Bruno, M. & Evangelista, L. (2004b). El trabajo cognitivo en equipo en forma presencial y mediada tipo chat en grupos de cuatro sujetos. Revista de Psicología General y Aplicada, 57 (1), 95-112.

Santamaría, A. (2005). La construcción de significados en un marco de la Psicología cultural del pensamiento narrativo. En M. Cubero & J. Ramírez (Comps.). Vygotsky en la Psicología Contemporánea (pp. 167- 193). Buenos Aires, Argentina: Miño y Dávila.

Sharan, S. & Sharan, Y. (1992). Group Investigation: Expanding Cooperative Learning. New York, EE.UU.: Teacher’s College Press.

Slavin, R. (1999). Aprendizaje Cooperativo. Teoría, Investigación y Práctica. Buenos Aires, Argentina: Aiqué.

Terroni, N. (2003). La Centralidad en las Comunicaciones y la Percepción de Influencia en los pequeños grupos. Revista Semestral do Programa de Pós- Graduação Stricto Sensu em Psicologia da Universidade São Francisco, 8 (1) 39-46.

Terroni, N. (2009). La Comunicación y la Asertividad del discurso en grupos Sociocognitivos con resolución de tareas decisionales. En M. C. Richard & J. E. Moreno (Ed). Recientes desarrollos Iberoamericanos en investigación en Ciencias del Comportamiento (pp.661-681). Buenos Aires, Argentina: AACC y CIIPME- CONICET.

Terroni, N. (2011a). Las comunicaciones desinhibidas durante las interacciones delos pequeños grupos de trabajo. Revista del Instituto de Rosario de Investigaciones en Ciencias de la Educación (IRICE), 22, 61-69.

Terroni, N. (2011b). La Interacción Colaborativa en díadas presenciales y mediadas por computadora. El Rendimiento en tareas de razonamiento formal. En M. C. Richard & V. Lemos (Ed.). Psicología y Otras Ciencias del Comportamiento. Compendio de Investigaciones Actuales en Psicología y Ciencias Afines: Vol. 1 (pp. 267-288). Universidad Adventista del Plata. CIIPME-CONICET. Argentina.

Terroni, N. & Vivas, J. (2005). Procesos de influencia y comunicación en pequeños grupos de toma de decisión. En N. Varas-Díaz & I. Serrano-García (Ed.). Psicología Comunitaria: Reflexiones, implicaciones y nuevos rumbos (pp. 417- 439). Puerto Rico: Publicaciones Puertorriqueñas.

Zornoza, A. M., Ripoll, P., Orengo, V., González Navarro, P. & Peiró, J. M. (2008). Los procesos de influencia social en entornos virtuales y su incidencia sobre la eficacia grupal. Revista Latinoamericana de Psicología, 40 (2), 213-227.

Published

11/27/2019

How to Cite

Terroni, N. N. (2019). The performance and quality of the interactions in collaborative work dyads in face and chat channels. Revista De Psicología, 10(19), 31–50. Retrieved from https://e-revistas.uca.edu.ar/index.php/RPSI/article/view/2306

Issue

Section

Articles