Origin and Development of Gender Policies in Education

Authors

  • Carlos Alberto Gabriel Maino Catholic University of Argentina

Keywords:

Sex Education, Population, Law Nº 26.206, Law Nº 26.105, Gender Ideology.

Abstract

This work addresses the legal-political background of comprehensive sexuality education in Argentina, linked to population policies, both nationally and internationally, then performs an analysis of it’s philosophical foundations and the current legal situation. For this purpose, we will analyze public policies regarding sexuality, the ideological foundations of gender policy, the regulation of sex education in Argentine law and the official material that has been developed on the subject. The problem of the use of the word “gender” is also analyzed. The text demonstrates how sexual education has been ideologized through law and politics

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Alberto Gabriel Maino, Catholic University of Argentina

Professor with special dedication at the Catholic University of Argentina, Buenos Aires, Argentina - Regular Adjunct Professor, University of Buenos Aires, Buenos Aires, Argentina

References

- Aristóteles. Política, L I, C1, 1252a.

- Basset, Ú. C. (2014). “La búsqueda de la igualdad y la inequidad de género, problemas lógicos, semánticos, axiológicos, convencionales, constitucionales y sus derivaciones”. En Convención Interamericana para Prevenir, Sancionar y Erradicar la Violencia contra la Mujer –“Convención de Belém do Pará”–. Suscripta en Belém do Pará, Brasil, el 9 de junio de 1994.

- Beigbeder de Agosta, C.; Barilari, Z. y Colombo, R. I. (2001). Abuso y maltrato infantil. Inventario de frases. Buenos Aires. Saint Claire Ed., 12.

- Cepeda, A. (2008). “Historiando las políticas de sexualidad y los derechos en Argentina: entre los cuentos de la cigüeña y la prohibición de la pastilla (1974-2006)”. Prácticas de oficio investigación y reflexión en Ciencias Sociales, Nº 2, 26.

- De Martini, S. M. A. (octubre 2018). “Penetración de la ideología de género en el orden jurídico argentino”. Anales de la Academia Nacional de Derecho y Ciencias Sociales de Buenos Aires. Año LXIII. Segunda Época, 56, 23.

- De Martini, S. M. A. (2013). “Raíces ideológicas de la perspectiva de género”. Prudentia Iuris, Nº 75. Recuperado de:

http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/revistas/raices-ideologicas-perspectiva-genero.pdf.

-De Ruschi, M. (2019). Nuestra condición sexuada. Vicisitudes que favorecen u obstaculizan nuestro crecimiento en el amor, en Creados para la unión de amor. Psicoterapia y crecimiento en el amor. Buenos Aires. Didajé, 96.

- Durand Mendioroz, J. (2019). “La gnosis como sustrato de la ‘ideología de género’ y de los cambios políticos que impulsa”. Revista Valores. Academia del Plata, 3. Recuperado de: https://valoresacademiadelplata.blogspot.com/2019/03/conexion-inter-historica-del.html.

- Lafferriere, J. N. (2015). “Ideología de género y sus consecuencias en la legislación: las etapas del caso argentino”. Revista Zoom. Año VIII, n. 17, 23-27.

- Marx, K. y Engels, F. (2014). La ideología alemana. Madrid. Akal.

- Marx, K. (2000). El Capital. Madrid. Akal.

- Muñoz Iturrieta, P. (2019). Atrapado en el cuerpo equivocado. Buenos Aires. Katejón, 35.

- Nozick, R. (1988). Anarquía, Estado y Utopía. México. Fondo de Cultura Económica.

- Palacios, L. E. (1957). La prudencia política. Madrid. Rialp.

- Periaux de Videla, J. (2010). Educación sexual: ¿perspectiva de género o perspectiva personalista? Buenos Aires. Educa. Recuperado de:

http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/libros/educacion-sexual.perspectiva-genero.pdf.

- Portela, J. G. (2007). “¿Qué es el Derecho Natural?”. En Botero Bernal, A. Vivencia y pervivencia del Derecho Natural. IV Seminario Internacional de Teoría General del Derecho. Colección Memorias Jurídicas nro. 6. Universidad de Medellín, Colombia.

- Protocolos de la Convención sobre Eliminación de todas las Formas de Discriminación Contra la Mujer.

- Ramacciotti, K. I. (2003). “El Museo Social Argentino y el Primer Congreso de Población de 1940”. Sociohistórica (13-14), 231-236. Recuperado de: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.385/pr.385.pdf.

- Ranieri de Cechini, D. (2018). “La interpretación judicial y el debilitamiento del orden social”. Prudentia Iuris, Nº 85, 19-34.

- Ranieri de Cechini, D. (2019). “La educación sexual integral y objeción de conciencia institucional”. Revista Valores. Academia del Plata, 3. Recuperado de: https://www.academiadelplata.com.ar/contenido.asp?id=2753.

- Rivera, J. C. y otros (2014). Tratado de los Derechos Constitucionales. T. I. Buenos Aires. La Ley, 945.

- Rousseau, J. J. (1992). Discurso sobre el origen de la desigualdad. México. Porrúa.

- Rousseau, J. J. (1983). Emilio o la educación. Barcelona. Bruguera.

- Soaje Ramos, G. (1980). “Sobre Derecho y Derecho Natural. Algunas observaciones epistemo-metodológicas”. Revista de Filosofía Práctica Ethos, nros. 6/7, Buenos Aires.

- Trillo Figueroa y Martínez Conde, J. (2007). Una revolución silenciosa: La política sexual del feminismo socialista. Madrid. Libroslibres, 241.

Published

06-12-2019

How to Cite

Maino, C. A. G. (2019). Origin and Development of Gender Policies in Education. Prudentia Iuris, (88), 21–51. Retrieved from https://e-revistas.uca.edu.ar/index.php/PRUDENTIA/article/view/2678

Issue

Section

Part I. International Professorship Natural Law and Human Person