Art as tangible testimony of memory. The double face of exile.

Authors

  • Inmaculada Real López Universidad de Zaragoza

DOI:

https://doi.org/10.46553/EHE.24.1.2022.p39-59

Keywords:

Art, museums, exile, Blasco Ferrer, García Tella

Abstract

This article studies the parallel paths of two artists from the Spanish republican exile: Eleuterio Blasco Ferrer and José García Tella, and their differences in the recovery process. Whereas Eleuterio Blasco Ferrer has museum spaces, José García Tella does not and is absent from Spain’s art history. The return and reintegration into places of origin as basis for the vindication of memories of figures from the diaspora will be highlighted, while non-return addresses the other side, that of oblivion.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Archivos

Archivo Histórico Nacional (AHN)

Archivo José García Tella (AJGT)

Archivo Museo del Parque cultural de Molinos (AMPCM)

Archives Musée National Picasso Paris

Archive Kandinsky. Musée Georges Pompidou

Fuentes primarias

BLASCO FERRER, Eleuterio, Hierro candente. Manuscrito. Archivo Museo del Parque cultural de Molinos (h. 1950-1951).

_________________________, El ciego. Manuscrito. Archivo Museo del Parque cultural de Molinos s.f.

CASANUEVA, Bernardo, “La Noche del Verbo”, Letras de México, 15 de agosto de 1942.

GARCÍA, Pepe, “Milicias de la cultura”, Umbral, Recorte de prensa fechado en 1938. Archivo José García Tella.

GARCÍA TELLA, José, “Autobiografía de José García Tella”. Manuscrito, Archivo José García Tella. París, 1948.

MORGIOU, Jean, “Le sculpteur-ferronier Blasco Ferrer expose à la Haye”, La France de Marsella et sud-est de Marsella, Marsella, 12 de abril de 1952.

NELKEN, Margarita, “La vida artística en París. Eleuterio Blasco Ferrer”, Cabalgata, Buenos Aires, 10 de febrero de 1948, 5.

__________________, “Blasco Ferrer, escultor”, Excelsior, 31 de diciembre de 1950.

__________________, “El arte de la emigración. Eleuterio Blasco Ferrer”, Las Españas, 10 de mayo de 1951.

__________________, “La expresión y el expresionismo de Blasco Ferrer”, Excelsior, 27 de febrero de 1955.

__________________, “La sincera rebeldía de García Tella”, Revista española, 1957.

USERO, Juan Antonio, "El artista bajoaragonés Eleuterio Blasco Ferrer casi desconocido y olvidado", Diario de Teruel, 3 de mayo de 1990, 2.

Bibliografía

ABELLÁN, José Luis, “Simbología de Valencia en el exilio republicano del 39”, en Girona, Alberto; Mancebo, Mª Fernanda, El exilio valenciano en América. Obra y memoria, Alicante, Instituto de Cultura Juan Gil-Albert; Valencia, Universitat de València, 1995, 15-22.

ALTED, Alicia, “El exilio de los anarquistas”, en Julián Casanova, (coord.), Tierra y Libertad. Cien años de anarquismo en España, Barcelona, Crítica, 2010, 167-190.

BRIHUEGA, Jaime (Ed), Después de la alambrada. El arte español en el exilio (1939-1960), Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2009.

DREYFUS-ARMAND, Geneviève, L’exil des républicains espagnols en France. De la Guerra Civile à la mort de Franco, Paris, Editions Albin Michel, 1999.

FERNÁNDEZ MARTÍNEZ, Dolores, “Complejidad del exilio artístico en Francia”, Migraciones y Exilios, 6, 2005, 23-42.

FORMENT, Albert, “Josep Renau. Vida y obra”, en Brihuega, Jaime; Piqueras, Norberto (eds.), Josep Renau, Compromiso y cultura, Valencia, Universitat de València, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, Madrid, 2008, 38-71.

LITVAK, Lily, Musa libertaria: arte, literatura y vida cultural del anarquismo español (1880-1913), Madrid, Fundación de Estudios Libertarios Anselmo Lorenzo, 2001.

LLORENS, Vicente, “El desterrado y su lengua. Sobre un poema de Salinas”, Asomante, abril-junio de 1952, 155-179.

LORENTE, Jesús Pedro; SÁNCHEZ, Sofía, Los escultores de la Escuela de París y sus museos en España y Portugal, Teruel, Diputación de Teruel, Comarca del Maestrazgo, 2008.

LORENTE, Jesús Pedro; SÁNCHEZ, Sofía; CABAÑAS, Miguel, Vae Victis! Los artistas del exilio y sus museos. Gijón, Editorial Trea, 2009.

MENDOZA, Jorge, “Exordio a la memoria colectiva y el olvido social”, Athenea Digital, 8, 2005, 1‐26.

PÉREZ MORENO, Rubén, “El drama de la Guerra Civil y el exilio”, en Real López, Inmaculada; Pérez Moreno, Rubén, Dibujo y compromiso en la obra de Blasco Ferrer, Teruel, Comarca del Maestrazgo, 2014, 34-43.

______________________, Eleuterio Blasco Ferrer (1906-1933), Trayectoria artística de un exiliado, Teruel, IET, 2017.

REAL LÓPEZ, Inmaculada, “Manifestaciones artísticas de Eleuterio Blasco Ferrer y su vinculación con las actividades anarquistas en el exilio francés”, en VV. AA, Arte y exilio: 1936-1960, XIII Congreso Internacional sobre la cultura de los exilios vascos, Bilbao, Hamaika Bide, 2013, 385-405.

______________________, El retorno artístico del patrimonio del exilio, Madrid, Editorial Síntesis, 2016.

______________________, La crítica de arte española en el exilio francés. La revista Galería, Valencia, Editorial Tirant Humanidades, 2020.

SÁNCHEZ, Sofía, “La Nueva Museología en Aragón a través del Museo del Parque Cultural de Molinos”, en VV.AA., II Jornadas de Investigadores Predoctorales. La historia del arte desde Aragón, Zaragoza, Universidad de Zaragoza, 2018, 327-334.

SOUGEZ, Marie-Loup, “La fotografía en España en el siglo XX: Una visión retrospectiva”, en Cabañas, Miguel (Ed.), El arte español del siglo XX. Su perspectiva al final del milenio, Madrid, CSIC, 2001, 549-558.

Published

06/23/2022

How to Cite

Real López, I. (2022). Art as tangible testimony of memory. The double face of exile. Estudios De Historia De España, 24(1), 39–59. https://doi.org/10.46553/EHE.24.1.2022.p39-59

Issue

Section

Artículos