Impacto de la fluidez “percibida” en una evaluación de desempeño de ELSE: el examen CELU oral

Authors

  • Ana María Judith Pacagnini Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina- CELLAE

Keywords:

Spanish as a second and foreign language- CELU oral exam- fluency assessment- “perceived” fluency- prosody

Abstract

In this paper we deepen our previous analysis (Pacagnini, 2016; 2017; 2020) of linguistic features considered relevant to assess fluency in an oral exam of Spanish proficiency (more specifically, the Certificate of Spanish: Language and Use -CELU-, granted by the Argentine Interuniversity Consortium for the Teaching and Testing of Spanish as a Second and Foreign Language). With this aim, we continue to survey those aspects that are usually considered by the evaluators in the analytical assessment sheets and by the interlocutors in the holistic ones, comparing this with the justifications given by the evaluators when determining certain aspects as indicators of fluency in a survey conducted afterwards. At this stage of our research, we try to determine the factors that are taken into account when pointing to a non-native speaker as “fluent”, and we expand our study on the features considered by the CELU evaluators, in order to propose improvements in assessment rubrics. 

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Author Biography

Ana María Judith Pacagnini, Universidad Nacional de Río Negro, Sede Andina- CELLAE

Ana María Judith Pacagnini es Doctora de la Universidad de Buenos Aires, en Lingüística Aplicada a ELSE.  Es autora y coautora de estudios gramaticales y fonológicos del español como L2. Se dedica a la docencia universitaria en grado y posgrado en instituciones de la Argentina (UNRN, UBA, UNLP, entre otras) y del exterior. Actualmente es Profesora Asociada Regular a cargo de las áreas de Gramática y Enseñanza de L2 (UNRN), directora del Programa Integral del Lenguas (PRIL) y Asesora técnico-académica del Consorcio ELSE (CIN), del cual fue Coordinadora Ejecutiva entre 2021 y 2023.

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Published

2023-12-01 — Updated on 2023-12-03

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How to Cite

Pacagnini, A. M. J. (2023). Impacto de la fluidez “percibida” en una evaluación de desempeño de ELSE: el examen CELU oral. Bridging Cultures, (8). Retrieved from https://e-revistas.uca.edu.ar/index.php/BRID/article/view/4930 (Original work published December 1, 2023)

Issue

Section

Artículos