Bad times for mystic. Islamic spirituality in Spain beyond 1492

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46553/EHE.26.2.2024.p176-192

Keywords:

Moriscos, Devotion, Brotherhoods, Muhammad

Abstract

It has long been debated how the oppressive social situation experienced by the Moriscos throughout the 16th century allowed them to maintain their Islamic heritage. In line with the presence of images and mystical elements of Islamic roots in the texts of Saint John of the Cross and Saint Teresa of Jesus, the survival of Islamic mystical knowledge among the Moriscos has been also a matter that has appeared regularly among scholars, generally with no definitive conclusions. In this contribution, the devotional and mystical texts possessed and used by the Moriscos are reviewed, and a hypothesis for the passage of some elements of Islamic spirituality to a Christian sphere is also advanced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dr. Luis F. Bernabé Pons, Universidad de Alicante. España

Arabic and Islamic Studies. Universidad de Alicante.

References

[Mancebo de Arévalo], Breve Compendio de Nuestra Santa Ley y Sunna, manuscrito de la Universidad de Cambridge Dd. 9.49, fols. 237v-238v.

ASÍN PALACIOS, Miguel, Šadilíes y alumbrados, Madrid, Hiperión, 1990. Estudio introductorio de Luce López-Baralt.

BARCELÓ, Carmen y LABARTA, Ana, Archivos moriscos. Textos árabes de la minoría islámica valenciana. 1401- 1608, València, Universitat de València, 2009.

BARCELÓ, Carmen y LABARTA, Ana, Cancionero morisco, Valencia, Ángeles Carrillo Baeza, 2016.

BERNABÉ PONS, Luis F., “Nota sobre una atribución al Mancebo de Arévalo”, Sharq Al-Andalus. Estudios Árabes, 8, 2003-2007, 165-171.

BERNABÉ PONS, Luis F., “The Moriscos and the Christian Spirituality of Their Era”, en K. Ingram (ed.), The Conversos and Moriscos in Late Medieval Spain and Beyond, vol. 4, Resistance and Reform, Leiden, Brill, 2021, 235-256.

BOLOIX GALLARDO, Bárbara, “Precedentes Šadilíes de la literatura religiosa morisca del exilio”, Mélanges offerts au Prof. Mikel de Epalza, Tunis, Fondation Temimi, 2011, 129-148.

BORONAT y BARRACHINA, Pascual, Los moriscos españoles y su expulsión, Valencia, Imprenta Vives y Mora, 1901, 2 vols.

CASASSAS, Xavier, “Otro texto sufí en los manuscritos aljamiados: la Wazīfa de Ibrāhīm al-Tāzī”, Hommage à l’Ecole d’Oviedo d’Etudes Aljamiado (dédié au fondateur Álvaro Galmés de Fuentes), Zaghouan, Fondation Temimi, 2003, 167-174.

CASASSAS, Xavier, "Devoción y sufismo en los manuscritos aljamiado-moriscos", en González, Amina y Gracia López Anguita (eds.), Historia del sufismo en Al-Andalus, Córdoba, Almuzara, 2009, 207-237.

CASASSAS, Xavier, “Saint-Jean de la Croix, Ibn ‘Abbād de Ronda et la survivance en Espagne de la mystique musulmane en langue castillane jusqu’à la fin du XVIe siècle”, Horizons Maghrébins. L'héritage de l'Espagne des trois cultures, 61, 2010, 63-69.

CHIH, Rachida, “La célébration de la naissance du Prophète (al-Mawlid al-nabawī)”, Archives de sciences sociales des religions, 178 (Juillet-septembre 2017), 177-194.

CHIH, Rachida, “Prophetic Piety, Mysticism, and Authority in Premodern Arabic Devotional Literature: al-Jazuli’s Dala’il al-Khayrat (15th Century),” International Journal of Middle East Studies, 54, 2022, 462–483.

COLOMINAS APARICIO, Mónica, “An Arabic Missing Link to Aljamiado Literature: Muslim Gatherings (Majālis) and the Circulation of Andalusī and Mashriqī Writings among the Mudejars and the Moriscos (MS Árabe 1668, Royal Library of El Escorial, Madrid),” Al-Qanṭara, 51/1, 2020, 95-147.

DJIDJIK, Zerrouk, “Al-raḥalāt wa-atāruhā fī intišār al-taṣawwuf fī-l-Ŷazā'ir al-'utmaniyya (16-19C - 10-13H). Riḥlat al-Wartilānī”, Tesis doctoral, Universidad de Sidi Bel Abbès, 2020, 384-386.

ECHEVARRÍA, Ana y MAYOR, Rafael, “Las actas de reunión de una cofradía islámica de Toledo, una fuente árabe para el estudio de los mudéjares castellanos”, Boletín de la Real Academia de la Historia, 207/3, 2010, 257-293.

ECHEVARRÍA, Ana y MAYOR, Rafael, “Hermanos y cofrades en la aljama de Toledo a principios del siglo XV”, Anaquel de Estudios Árabes, 26, 2015, 163-185.

EPALZA, Míkel de, “Mutaciones urbanísticas debidas a la transformación de mezquitas en iglesias”, Actas del VI Simposio Internacional de Mudejarismo, Teruel, Instituto de Estudios Turolenses, 1995, 501-514.

FIERRO, Maribel, “El Kitāb al-anwār y la circulación de libros en al-Andalus”, Sharq al-Andalus. Estudios Mudéjares y Moriscos, 20, 2011-2013, 97-108.

FILALI, Kamel, “Sainteté maraboutique et mysticisme”, Insaniyat / إنسانيات, 3, 1997, 117-140.

FONSECA ANTUÑA, Gregorio, Sumario de la relación y ejercicio espiritual sacado y declarado por el Mancebo de Arévalo en nuestra lengua castellana, Madrid, Fundación Ramón Menéndez Pidal, 2002.

FOURNEL-GUÉRIN, Jacqueline, “Le livre et la civilisation écrite dans la communauté morisque aragonaise (1540-1620)”, Mélanges de la Casa de Velázquez, 15, 1979, 241-260.

FRANCO SÁNCHEZ, Francisco. “Las peregrinaciones de mudéjares y moriscos a la mezquita de Adzeneta (Valle de Guadalest, Alicante). El proceso inquisitorial a Sancho de Cardona (1540-1571),” Sharq al-Andalus. Estudios Mudéjares y Moriscos, 23, 2019-2021, 415-443.

FUENTE CORNEJO, Toribio, Poesía religiosa aljamiado-morisco, Madrid, Fundación Ramón Menéndez Pidal-Trea, 2000.

GALMÉS DE FUENTES, Álvaro, “Significado e influencia de los moriscos conversos”, en Á. Galmés de Fuentes, Romania Arabica II (Estudios de literatura comparada árabe y romance), Madrid, Real Academia de la Historia, 2000, 201-262.

GARCÍA-ARENAL, Mercedes, Los moriscos, Madrid, Editora Nacional, 1975.

GARCÍA-ARENAL, Mercedes, “La Inquisición y los libros de los moriscos”, en Alfredo Mateos Paramio (ed.), Memoria de los Moriscos. Escritos y relatos de una diáspora cultural, Madrid, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales, 2010, 57-72.

GARCÍA-ARENAL, Mercedes, “De la duda a la incredulidad en la España moderna: algunas propuestas”, en José Luis Betrán Moya, Bernat Hernández y Doris Moreno (coords.), Identidades y fronteras culturales en el mundo ibérico de la Edad Moderna, Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, 2016, 51-68.

GARCÍA PEDRAZA, Amalia, “La vida religiosa de los moriscos en el pensamiento historiográfico”, Revue d’Histoire Maghrébine, 87-88, 1997, 315-370.

GARCÍA PEDRAZA, Amalia, Actitudes ante la muerte en la Granada del siglo XVI. Los moriscos que quisieron salvarse, Granada, Universidad de Granada-Ilustre Colegio Notarial de Granada – Fundación El Legado Andalusí, 2002, vol. II, 25-105

HARVEY, Leonard P., “Una referencia explícita a la legalidad de la práctica de la taqīya por los moriscos”, Sharq Al-Andalus. Estudios Mudéjares y Moriscos, 12, 1995, 561-563.

HARVEY, Leonard P., “El Mancebo de Arévalo and his Treatises on Islamic Faith and Practice”, Journal of Islamic Studies, X, 3, 1999, 249-276.

HAYDEN, Robert M. – Timothy D. WALKER, "lntersecting Religiouscapes: A Comparative Approach to Trajectories of Change, Scales and Competitive Sharing of Religious Spaces", Journal of The American Academy of Religion, 81, 2, 2008, 399-426.

IVERSEN, Reem F., “El discurso de la higiene: Miguel de Luna y la medicina del siglo XVI”, en W. Mejías-López (ed.), Morada de la palabra: homenaje a Luce y Mercedes López-Baralt, vol. I, San Juan (Puerto Rico), Universidad de Puerto Rico, 2002, vol. I, 892-910.

KATZ, Marion Holmes. The Birth of the Prophet Muḥammad. Devotional piety in Sunni Islam. New York, Routledge, 2007.

LABARTA, Ana, “Los libros de los moriscos valencianos”, Awrāq, 2, 1979, 72-79.

LASARTE LÓPEZ, José Antonio. Poemas de Mohamad Rabadán, Zaragoza, Diputación General de Aragón, 1991.

LONGÁS, Pedro, Vida religiosa de los moriscos, Madrid, Imprenta Ibérica, 1915. Reimpresión en Granada: Universidad de Granada (col. ARCHIVUM), 1990, estudio preliminar de Darío Cabanelas.

LÓPEZ-BARALT, Luce, “Anonimia y posible filiación espiritual musulmana del soneto ‘No me mueve, mi Dios, para quererte’”, Nueva Revista de Filología Hispánica, XXIV, 1975, 243-266.

LÓPEZ-BARALT, Luce, Huellas del Islam en la literatura española (De Juan Ruiz a Juan Goytisolo), Madrid, Hiperión, 1985.

LÓPEZ-BARALT, Luce, San Juan de la Cruz y el Islam, Madrid, Hiperión, 1990.

LÓPEZ-BARALT, Luce y NARVÁEZ, “Estudio sobre la espiritualidad popular en la literatura Aljamiado-Morisca del siglo XVI: la Mora de Úbeda, del Mancebo de Arévalo y San Juan de la Cruz”, Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, 36, 1981, 17-51.

LÓPEZ-MORILLAS, Consuelo, Textos aljamiados sobre la vida de Mahoma: el profeta de los moriscos. Madrid, CSIC, 1994.

LORY, Pierre, “Modèle prophétique et modèle de saintaté dans le soufisme ancien. Quelques exemples”, en Denis Gril, Stefan Reichmuth y Dilek Sarmis (eds.), The Presence of the Prophet in Early Modern and Contemporary Islam, Leiden, Brill, 2022, vol. I, 229-243.

LUGO ACEVEDO, María Luisa, El libro de las luces. Leyenda aljamiada sobre la genealogía de Mahoma. Estudio y edición crítica, Madrid, Sial, 2008.

MÁRQUEZ, Antonio, Los alumbrados. Orígenes y filosofía. 1525-1559, Madrid, Taurus, 1972.

MASSIGNON, Louis, RADTKE, Bernd, CHITTICK, William C., JONG, Frederick de., LEWISOHN, Leonard, ZARCONE, Thierry, ERNST, C, AUBIN, Françoise and HUNWICK, John O., “Taṣawwuf”, en Peri Bearman, Thierry Bianquis, Clifford E. Bosworth, Emery van Donzel y Wolfhar. Heinrichs (eds.), Encyclopaedia of Islam, Leiden, Brill, 2004. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1163/1573-3912_islam_COM_1188 . Consultado: 25-5-2023.

MILLER, Kathryn, Guardians of Islam: Religious authority and Muslim Communities of Late Medieval Spain, New York, Columbia University Press, 2008.

NARVÁEZ CÓRDOVA, María Teresa, “Nozaita Kalderán: partera y experta en el Corán”, La Torre, 3-4, 1987, 501-517.

NARVÁEZ CÓRDOVA, María Teresa, “Conocimientos místicos de los moriscos: puesta al día de una confusión”, en A. Temimi (ed.), Actes du VI Symposium International d’Etudes morisques sur: Etat des Etudes de Moriscologie durant le treinte derniers années, Zaghouan, FTERSI, 1995, 225-238.

NARVÁEZ CÓRDOVA, María Teresa, "El Mancebo de Arévalo, lector morisco de La Celestina", Bulletin of Hispanic Studies, LXXII, 1995, 255-272.

NARVÁEZ CÓRDOVA, María Teresa, “¿Qué sabían los moriscos sobre misticismo y temas esotericos?”, en L. Lopez-Baralt - L. Piera, El sol a medianoche: La experiencia mística. Tradición y actualidad, Madrid, Trotta, 1996, 163-180.

NARVÁEZ CÓRDOVA, María Teresa, Mancebo de Arévalo, Tafçira, Madrid, Trotta, 2003.

NARVÁEZ CÓRDOVA, María Teresa, “La Luz, el Castillo y el Sueño en la Espiritualidad de los Textos Aljamiados. The Light, the Castle and the Sleep in Aljamiado texts’ Spirituality”, Teoliterária, 9, 17, 2019, 70-99.

PASTORE, Stefania, Un’eresia spagnola. Spiritualità conversa, alumbradismo e inquisizione (1449-1559), Firenze, Olshki, 2004, 133-158.

PUENTE, Cristina de la, “The Prayer upon the Prophet Muḥammad (Taṣliya): A Manifestation of Islamic Religiosity.” Medieval Encounters, 5, 1, 1999, 121-129.

RUIZ BEJARANO, Bárbara, “Praxis islámica de los musulmanes a partir del corpus aljamiado-morisco y su confrontación con otras fuentes contemporáneas”, Tesis Doctoral, Universidad de Alicante, 2015.

RUIZ SOUZA, Juan Carlos, “Mística compartida y arquitectura: Al-Andalus y Castilla en los inicios de la Edad Moderna (ss. XIV-XVI)”, eHumanista, 33, 2016, 157-177.

SAIDOUNI, Nasir ad-Din, Dirāsāt Andalusiyya: maẓāhir al-taʼthīr al-Ībīrī wa-al-wuŷūd al-Andalusī bi l-Ŷazāʼir, Alger, Dār Bassair, 2013.

SCHIMMEL, Annemarie, “The Light of Muhammad and the Mystical Tradition”, en IDEM, And Muhammad is His Messenger. The Veneration of the Prophet in Islamic Piety, Lahore, Vanguard Books, 1987, 123-143.

SURTZ, Ronald E., “Morisco Women, Written Texts, and the Valencia Inquisition”, The Sixteenth Century Journal, 32, 2, 2001, 421-433.

VALOR PIECHOTTA, Magdalena e Isabel MONTES ROMERO-CAMACHO, “La transformación de mezquitas en iglesias. El modelo andaluz”, Anuario de Historia de la Iglesia Andaluza, 11, 2018, 99-116.

VIMERCATI SANSEVERINO, Ruggero, “Theology of Veneration of the Prophet Muḥammad. Knowledge and love in the Shifā of al-Qāḍīʾ ʿIyāḍ (d. 544/1149) between ḥadīth, philosophy and spirituality,” en Denis Gril, Stefan Reichmuth, Dilek Sarmis (eds.), The Presence of the Prophet in Early Modern and Contemporary Islam, Leiden, Brill, 2022, vol. I, 153-195.

WEINRICH, Ines (Hrsg.), In Praise of the Prophet. Forms of Piety as Reflected in Arabic Literature, Baden-Baden, Ergon Verlag, 2022.

WIEGERS, Gerard, “Içe de Gebir”, in: Christian-Muslim Relations 600 - 1500, General Editor David Thomas. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1163/1877-8054_cmri_COM_24508 Consultado: 3-7-2023.

Published

12/06/2024

How to Cite

Bernabé Pons, L. F. (2024). Bad times for mystic. Islamic spirituality in Spain beyond 1492. Estudios De Historia De España, 26(2), 176–192. https://doi.org/10.46553/EHE.26.2.2024.p176-192