The Mexican academic scholastic of 16th century: economic environment

Authors

  • Cecilia Díaz Pontificia Universidad Católica Argentina

Keywords:

ECONOMIC THEORY, THEOLOGY, STRAIGHT, SCHOLASTICISM, INDIAN UNIVERSITIES

Abstract

 Cecilia Díaz describes the shaping of academic Theology and Law of the XVI century in Mexico, and reveals how that university atmosphere influenced the formulation of economic principles that were very important in the later economic theory. Indian Economics was developed in América as a result of three philosophical-economical schools: the late Scholasticism, Mercantilism and the Classical School, with the predominance of the first. Salamanca, cradle of the second Scholasticism, was the institutional model of the Indian Economics that irradiated regulations that contributed to the social and cultural maturing of America. Díaz demonstrates, with historical foundations, the Schumpeterian thesis that postulates that the late Scholastics have been the founders of scientific Economy, and that a considerable part of the XIX century economy could have been developed from these bases in an easier way and with less effort than what it actually entailed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Carreño, Antonio M. (1961). La Real y Pontificia Universidad de México: 1536-1865, Universidad Autónoma de México, México.

Cervantes de Salazar, Francisco (1975). Revista Cultura Económica 63

México en 1554, Ed, Porrua S.A., México.

Diez Antoñanzas, Jesús R. (1990). “Colación de grados de Teología en la Real y Pontificia Universidad de México: siglo XVI”, X Simposio Internacional de Teología de la Universidad de Navarra”, volumen II, Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra, Pamplona.

Furlong, Guillermo (1969). Historia Social y Cultural del Río de la Plata: 1536-1810, Tipográfica Editora Argentina, Buenos Aires.

Picón Salas, Mariano (s/f) De la Conquista a la Independencia, FCE, México.

Popescu, Oreste (1988). Económica Indiana, Academia Nacional de Ciencias Económicas, Buenos Aires.

Popescu, Oreste (1986). “El pensamiento económico en la Escolástica Hispanoamericana”, Cuadernos de Historia del Pensamiento Económico, Facultad de Ciencias Sociales y Económicas, UCA, Buenos Aires.

Rodríguez Cruz, Agueda M. (1973). Historia de las universidades hispanoamericanas, Patronato Colombiano de Artes y Ciencias-Instituto Caro y Cuervo, Bogotá.

Rodríguez Cruz, Agueda M. (1990). Historia de la Universidad de Salamanca, Salamanca.

Saranyana, Josep I. (1999). Teología en América Latina, desde los orígenes a la Guerra de Sucesión:1493-1715, volumen I, Ed. Iberoamericana, Madrid.

Siebzehner, Batia (1991) “Hacia la homogeneidad de España y América: la creación de la Universidad de México”, Estudios Interdisciplinarios de América Latina y el Caribe, Vol.2, Nº2.

Simposio Internacional de Teología de la Universidad de Navarra (1990).

“Evangelización y Teología en América”, Servicio de Publicaciones de la

Universidad de Navarra, Pamplona.

Schumpeter, Joseph A. (1954) History of economic analysis, Oxford University Press, Londres.

Published

2019-11-15

How to Cite

Díaz, C. (2019). The Mexican academic scholastic of 16th century: economic environment. Cultura Económica, 29(80), 54–64. Retrieved from https://e-revistas.uca.edu.ar/index.php/CECON/article/view/2512