Serialism, Intertextuality, Cryptology and some Lines of Flight: Jorge Horst’s herético furor (1998, revised in 2001)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46553/mlc.7.2024.pp30-57

Keywords:

Argentine contemporary music, musical analysis, all-interval row, cryptography, Pierrot ensemble, Luigi Nono

Abstract

herético furor (1998, revised in 2001), for alto flute, bass clarinet, violin, cello and piano, is one of the most studied, renowned and performed compositions by Jorge Horst (Rosario, 1963). Hence, the homage to Filippo/Giordano Bruno, connoted form the title, along with the concomitant establishment of F, Bb and G as writing axes, the different instances of repetition, the morphological ambiguities, the preeminence of diverse types of sound production, and a tandem between certain Nonian reminiscences and the presence of the all-interval row frequently associated with Il canto sospeso (1955-56) are some of the features established for herético furor. Nonetheless, given the all-interval row fulfills several purposes, while its becoming in and relationship with multiple contents implies further intricacies, we delve in the rhizome that makes up some of the serial, intertextual and cryptic traits of the composition. In other words, shed light on herético furor from its serial attributes enables lines of flight that leads us to propose the notion of implicit intertextuality and, thus, to also expand the competence of musical cryptography, mainly representations and homage, to reach the sphere of cryptology as standpoint and modus operandi.

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Author Biography

Pablo Jaureguiberry, Universidad Nacional de Rosario. Argentina

Licenciado en Piano y Profesor en Piano por la Universidad Nacional de Rosario (UNR), y Doctor en Historia y Teoría de las Artes por la Universidad de Buenos Aires (UBA), grado que obtuvo mediante una beca interna doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Actualmente, se desempeña como Titular de Análisis Musical I y II en la UNR y como miembro del comité editorial de la Revista Argentina de Musicología. Por su parte, fue miembro de la Comisión Directiva de la Asociación Argentina de Musicología durante el bienio 2017-2019, ha integrado diversos equipos de investigación radicados en distintas universidades argentinas, y forma parte de redes e instituciones musicológicas transnacionales. Coeditó actas de reuniones científicas, ha presentado trabajos en varias jornadas de investigación con alcances globales, y suele contribuir con artículos y reseñas a publicaciones especializadas. Asimismo, su ponencia basada en la recepción productiva de Liebeslied (1954) por parte de Jorge Horst fue galardonada con el 2022 Gerardo V. Huseby Memorial Award, a cargo de Melanie Plesch y de la International Musicological Society (IMS).

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Published

12/11/2024

How to Cite

Jaureguiberry, P. (2024). Serialism, Intertextuality, Cryptology and some Lines of Flight: Jorge Horst’s herético furor (1998, revised in 2001). Cuadernos De Análisis Y Debate Sobre Músicas Latinoamericanas Contemporáneas, (7), 30–57. https://doi.org/10.46553/mlc.7.2024.pp30-57

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