El principio de autoridad construido desde el teatro anarquista porteño, 1910-1930

Authors

  • María Fernanda de la Rosa Pontificia Universidad Católica Argentina. Argentina

Keywords:

Anarchism, theatre, authority-state

Abstract

The objective of this article in to investigate about the construction of the authority principle elaborated by the dramaturgos libertarios. The theatre was transformed in one of the most influential propagandistic media of the ideas of the anarchism of Buenos Aires for two motives: to appeal the image and the voice, allowing an easy access to the lower class public that had low or none alphabetization and scarce economical resources. And on the other hand, it was an instrument of the proselytism, bearer of a message with a clear ideological content that pretended to reinforce in the spectator/audience his affiliation libertaria, or in order to create it. Within this context, this research is set to analyze the way in which the characters of this theatrical pieces faced the State institutions to transmit the audience the principles of that battle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adolfo Prieto, El discurso criollista en la formación de la Argentina Moderna, Buenos Aires, Siglo XXI, 2006, p. 165.

Alberto Ghiraldo, “Chicago. Las horcas”, Ideas y Figuras, 11 de noviembre de 1909, Nº 20, p. 8.

Alberto Ghiraldo, “Columna de Fuego”, Teatro Argentino, Buenos Aires, Americalee, TII, 1946, p. 149.

Armando V. Minguzzi (estudio preliminar e índice bibliográfico), Martín Fierro. Revista Popular Ilustrada de Arte y Crítica (1904-1905), Buenos Aires, Academia Argentina de Letras / CeDInCI, 2007, 230 páginas.

Autor Anónimo, La Protesta, 25 de febrero de 1925.

“Beatus Ille”, La Protesta, Buenos Aires, 18 de septiembre de 1919

Diego Abad de Santillán. «Nuestro Programa», La Protesta, 9 de febrero de 1925, Buenos Aires, p. 3.

Diego Abad de Santillán, “Nuevos caminos”, La Protesta, Buenos Aires, 4 de marzo de 1929, p. 6.

Elena Zubietta. “Representar y Polemizar: el humor de Caras y Caretas en el Centenario”, en: Hugo Biagini; Arturo Roig (editores), El pensamiento alternativo en la Argentina del siglo XX, Buenos Aires, Biblos, 2004, T. I, pp. 507-525

Fernando Devoto, El país del Primer Centenario, Buenos Aires, Capital Intelectual, 2010.

Francis, Korn; Silvia Sigal, Buenos Aires Antes del Centenario, Buenos Aires, Sudamericana, 2010.

Gonzalo Folco, “El agro en el teatro de Rodolfo González Pacheco”, en Razón y Revolución, Nº 22, p. 56; [citado 2015-06-21]. Disponible en Internet: https://www.ceics.org.ar/?option=com_content&view=article&id=190:revista-razon-y-revolucion-nd-22&catid=28:revista-razon-y-revolucion&Itemid=38

James George Frazer. La rama dorada, México, Fondo de Cultura Económica, 1951, p. 329.

Joaquín Castellanos, “Mi opinión”, Ideas y Figuras, Buenos Aires, 29 de mayo de 1913, Nº 91, p. 3.

Jorge Dubatti, “‘La inundación’ (1917) de Rodolfo González Pacheco: progreso, justicia y libertad en un drama antiburgués”, en: La revista del CCC [en línea]. Mayo / Diciembre 2010, n° 9/10. [citado 2011-03-29]. Disponible en Internet: http://www.centrocultural.coop/revista/articulo/182/ . ISSN 1851-3263.

José Álvarez Junco, La ideología política del anarquismo español (1868-1910), Madrid, Siglo XX, 1976, p. 229.

José Hernández, Martín Fierro, Biblioteca Virtual Universal, [citado 2015-7-15]. Disponible en Internet: http://www.biblioteca.org.ar/libros/131056.pdf.

Juan Suriano, Anarquistas. Cultura y política libertaria en Buenos Aires. 1890-1910, Buenos Aires, Manantial, 2001, p. 85.

Luciano Alderete, Martín Manuli, “La crisis y la revolución en el mundo actual. Análisis y perspectivas”, en: VIII Jornadas de Investigación Histórico Social Razón y Revolución, Buenos Aires, 10 al 12 de diciembre de 2009, Facultad de Filosofía y Letras, UBA, p. 4.

Marc Angenot, El discurso social. Límites históricos de lo pensable y lo decible, Buenos Aires, Argentina, Siglo XXI, 2010, p. 99.

Marcela Gene; Laura Malosetti Costa (coord.), Impresiones porteñas. Imagen y palabra en la historia cultural de Buenos Aires, Buenos Aires, Edhasa, 2009.

María Alba Pastor, “Sacrificio y reproducción. Del sacrificio humano al sacrificio de Cristo”, Nueva Época, Universidad de México, Nº 624, Junio 2003, http://antcritica.tripod.com/id34.html

“Martín Fierro y su creador”, Martín Fierro, Buenos Aires, Nº 1, 3 de marzo de 1904, p. 1.

M. Dante, “Notas Teatrales. Un Estreno, Flor Silvestre por José de Maturana”, La Protesta, Nº 345, 1915, Buenos Aires, p. 5.

Pablo Ansolabeherre, Literatura y Anarquismo en Argentina (1879-1919), Buenos Aires, Beatriz Viterbo, 2011, p. 131.

Pablo Ansolabeherre, “Anarquismo y Criollismo”, en Entrepasados, op.cit., pp. 43-57.

Rafael Núñez Florencio. El terrorismo anarquista, 1888-1909, Madrid, Siglo XXI, 1983, p. 128.

Rodolfo González Pacheco, “Natividad”, Teatro Completo, Buenos Aires, La Obra, 1953, T. I, p. 222.

Soledad Gallego, “Entrevista de Diego Abad de Santillán”, en: Sábado Gráfico, 20 de marzo de 1976; citada en Anthropos, Nº 138, Barcelona, Noviembre, 1992, pp. 16-18.

Published

12/01/2015

How to Cite

Rosa, M. F. de la. (2015). El principio de autoridad construido desde el teatro anarquista porteño, 1910-1930. Temas De Historia Argentina Y Americana, (23), 81–112. Retrieved from https://e-revistas.uca.edu.ar/index.php/THAA/article/view/5226

Issue

Section

Investigaciones