Miguel Ángel Bustos and Emiliano Bustos. Poetics of spatial convergence and temporal affectivity

Authors

  • Julián Axat Universidad Nacional de La Plata. Argentina

DOI:

https://doi.org/10.46553/LET.89.2024.p275-290

Keywords:

Exhibition Borges Cultural Center, Art and Transmission of Memory, Archive, Children of Missing People and Art.

Abstract

This paper aims to reflect on the exhibition “Miguel Ángel Bustos-Emiliano Bustos. Todos es siempre ahora” that took place at the Centro Cultural Borges in the city of Buenos Aires between December 19, 2013, and January 21, 2014. On that day, the exhibition was untimely lifted because of the theft of one of the paintings exhibited. The article, which originates from an article published in the newspaper Página/12 on the tenth anniversary of that exhibition, attempts an analysis of the catalog and some conceptual aspects on the temporal/spatial convergence of the poetic work of Miguel Ángel Bustos and Emiliano Bustos, father and son, respectively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARANCET RUDA, María Amelia, 2008, “Primer libro de Miguel Ángel Bustos. Diseños cabalísticos”, CiberLetras: revista de crítica literaria y de cultura, http://www.lehman.cuny.edu/ciberletras/v19/arancetruda.html.

AXAT, Julián, 2021a, El Hijo y el archivo, Buenos Aires, Grupo Editorial Sur.

AXAT, Julián, 2021b, Hijos, archivo y montaje. El Cohete a la Luna, https://www.elcohetealaluna.com/hijos-archivo-y-montaje.

AXAT, Julián, 2021c, “La mujer escondida en la tapa”, diario Página/12, https://www.pagina12.com.ar/330631-la-mujer-escondida-en-la-tapa.

AXAT, Julián, 2024a, “Memoria de una muestra interrumpida”, diario Página/12, https://www.pagina12.com.ar/755443-memoria-de-una-muestra-interrumpida.

AXAT, Julián, 2024b “Tres sueños en la poesía de Emiliano Bustos”, Abisinia Review, 7 de abril de 2024, https://www.abisiniareview.com/tres-suenos-en-la-poesia-de-emiliano-bustos.

BERMEJO, Talía, 2015, “La línea Piensa. Luis Felipe Noé y Eduardo Stupía”, Estudios Curatoriales, 4, https://revistas.untref.edu.ar/index.php/rec/article/view/677.

BUSTOS, Miguel Ángel, 2013, Catálogo de la exposición “Miguel Ángel Bustos-Emiliano Bustos. Todos es siempre ahora”, Buenos Aires, Centro Cultural Borges, https://elniniorizoma.wordpress.com/wp-content/uploads/2024/07/bustos.centroculturalborges.pdf.

HARDMEIER, Jorge, 2018, Miguel Ángel Bustos, biografía de un poeta militante, Buenos Aires, Ediciones Lamás Médula.

TACCETTA, Natalia, 2018, “Memorias de infancia en dictadura: de la potencia del documento al afecto de archivo”, 452ºF. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 18, pp. 53-73, http://452f.com/wp-content/uploads/2013/01/18_452F_Taccetta_orgnl.pdf

TAVERNINI, Emiliano, 2019, Poesía, política y memoria en la Argentina reciente. La colección Los Detectives Salvajes (2007-2015), Tesis para optar por el grado de Magister en Historia y Memoria, https://www.aletheia.fahce.unlp.edu.ar/article/view/ALEe020/11380

Published

2024-09-13

How to Cite

Axat, J. (2024). Miguel Ángel Bustos and Emiliano Bustos. Poetics of spatial convergence and temporal affectivity. Letras, (89), 275–290. https://doi.org/10.46553/LET.89.2024.p275-290