Avant-garde Reflections: the War on the Optic Nerve between Macedonio Fernández and Jorge Luis Borges

Authors

  • Mariano García Pontificia Universidad Católica Argentina. Argentina

DOI:

https://doi.org/10.46553/LET.89.2024.p65-74

Keywords:

Avant-garde, Mirror, Reflection

Abstract

The eccentric figure of Macedonio Fernández has drawn attention due to the affinities of his “asensorial” or Belarte aesthetic with the “anti-retinal” proposal and the “beauty of indifference” of Marcel Duchamp. Starting from this transatlantic link between two avantgardes that almost did not cross, we will analyze some constants in Borges’s poetics, in particular his relationship with obsessive metaphors such as mirrors and their corollary, symmetry. For this we will start witrh the essay by Martin Jay Downcast Eyes, in order to establish a parallel between the French “anti-ocular” tradition and the Argentine context of the first half of the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABRAMS, M. H., 1971, Natural Supernaturalism. Tradition and Revolution in Romantic Literature, New York, Norton.

AGAMBEN, Giorgio, 1992 [1981], Stanze. Parole et fantasme dans la culture occidentale, Paris, Rivages.

AIRA, César, 1993, “Arlt”, Paradoxa 7, Rosario, Beatriz Viterbo, pp. 55-71.

BALDERSTON, Daniel, 1982, El precursor velado: R. L. Stevenson en la obra de Borges, Buenos Aires, Sudamericana.

BALTRUSAITIS, Jurgis, 1996, Anamorphoses ou Thaumaturgus opticus, Paris, Flammarion.

BARTHES, Roland, 1963, Sur Racine, Paris, Seuil.

BIANCO, José, 1988, Ficción y reflexión. Una antología de sus textos, Ciudad de México, FCE.

BINSWANGER, Ludwig, 1971, Introduction à l’analyse existentielle, Paris, Minuit.

BLUMENBERG, Hans, 2000, La legibilidad del mundo, Barcelona, Paidós.

BORGES, Jorge Luis, 1974, Obras Completas, Buenos Aires, Emecé.

BORGES, Jorge Luis, 1975, Prólogos con un prólogo de prólogos, Buenos Aires, Torres Agüero.

BORGES, Jorge Luis, 1986, Textos cautivos. Ensayos y reseñar en “El Hogar” (1936-1939), Edición de Enrique Sacerio-Garí y Emir Rodríguez Monegal, Barcelona, Tusquets.

BORGES, Jorge Luis, 1988, Biblioteca personal (prólogos), Madrid, Alianza.

BORGES, Jorge Luis, 1997, Textos recobrados (1919-1929), Buenos Aires, Emecé.

CAILLOIS, Roger, 2008, Œuvres, Paris, Gallimard.

CRUZ DUARTE, Juan David, 2019, “El horror de la multiplicación: dobles, panteísmo y espejos en ‘Los espejos velados’ y ‘El otro’”, Variaciones Borges 48, 153-174.

CURTIUS, Ernst Robert, 1990, European Literature and the Latin Middle Ages, Princeton UP.

DÄLLENBACH, Lucien, 1991, El relato especular, Madrid, Visor.

DUCHAMP, Marcel, 2012, Escritos, Barcelona, Galaxia Gutenberg.

FERNÁNDEZ, Macedonio, 1966, Papeles de Recienvenido, Buenos Aires, CEAL.

FERNÁNDEZ, Macedonio, 1967, No toda es vigilia la de los ojos abiertos, Buenos Aires, CEAL.

FERNÁNDEZ, Macedonio, 1974, Teorías. Obras completas III, Buenos Aires, Corregidor.

FLETCHER, Angus, 1964, Allegory. The Theory of a Symbolic Mode, Ithaca/Londres, Cornell University Press.

FREUD, Sigmund, 1984 [1914], “Introducción del narcisismo”, Obras completas, t. 14, Buenos Aires, Amorrortu.

FREUD, Sigmund, 1985 [1917], “Duelo y melancolía”, Obras completas, t. 14, Buenos Aires, Amorrortu.

GARCÍA, Mariano, 2009, “Laberintos y metamorfosis: estéticas en tensión en Silvina Ocampo y Jorge Luis Borges”, Amaltea. Revista de mitocrítica, 1, 77-88.

GIEHLOW, Carl, 1915, Die Hieroglyphenkunde des Humanismus in der Allegorie der Renaissance. Besonders der Ehrenpforte Kaisers Maximilian I, Wien/Leipzig, F. Tempsky/G. Freytag.

HARTMAN, Geoffrey H., 1954, The Unmediated Vision. An Interpretation of Wordsworth, Hopkins, Rilke and Valéry, New Haven, Yale UP.

HAUSER, Arnold, 1992, Historia social de la literatura y del arte, t. II, Barcelona, Labor.

JAY, Martin, 1993, Downcast Eyes. The Denigration of Vision in Twentieht Century French Tought, Berkeley and Los Angeles, California University Press.

KERMODE, Frank, 1983, The Classic, Cambridge Mass./London, Harvard UP.

LACAN, Jacques, 1973. Les Quatre concepts fondamentaux de la psychanalyse. Le Séminaire Livre XI, Paris, Seuil.

LEIRIS, Michel, 1939, L’Age d’homme, Paris, Gallimard.

LÖWY, Michael, 2009, Morning Star. Surrealism, Marxism, anarchism, situationism, utopia, Austin, University of Texas Press.

MANNHEIM, Karl, 2004, Ideología y utopía. Introducción a la sociología del conocimiento, Ciudad de México, FCE.

OBIETA, Adolfo de, 1999, Memorias errantes, Buenos Aires, Corregidor.

PANOFSKY, Erwin, 1989, Idea. Contribution à l’histoire du concept de l’ancienne théorie de l’art, Paris, Gallimard.

PREMAT, Julio, 2018, Borges, Saint-Denis, Presses Universitaires de Vincennes.

PRIETO, Julio, 2002, Desencuadernados: vanguardias ex-céntricas en el Río de la Plata. Macedonio Fernández y Felisberto Hernández, Rosario, Beatriz Viterbo.

SPERANZA, Graciela, 2006, Fuera de campo. Literatura y arte argentinos después de Duchamp, Barcelona, Anagrama.

STAROBINSKI, Jean, 1997, La mélancolie au miroir. Trois lectures de Baudelaire, Paris, Julliard.

WELLEK, René, 1972, Historia de la crítica moderna (1750-1950). Tomo tercero: Los años de transición, Madrid, Gredos.

WIND, Edgar, 1985, Art and Anarchy, Evanston, Northwestern UP.

Published

2024-09-13

How to Cite

García , M. (2024). Avant-garde Reflections: the War on the Optic Nerve between Macedonio Fernández and Jorge Luis Borges. Letras, (89), 65–74. https://doi.org/10.46553/LET.89.2024.p65-74